Re: Problem z monitorem - moze go dobic?

Autor: R. Głąb (glabr_at_polbox.com)
Data: Mon 16 Aug 1999 - 06:51:05 MET DST

Guest napisał(a) w wiadomości: ...

>Witam,
>
>Mam ciagle klopoty z monitorem CTX 1792E (niech go pieklo pochlonie!).
>Pierwsza rzecz - od czasu do czasu piszczy niemilosiernie - nie glosno ale
>przerazliwie
[...ciach...]
winowajcą piszczenia są prawdopodobnie elementy inukcyjne (trafa) a czasem
nawet cewki sterujące stopniem końcowym odchylania pionowego. sprawdź, czy
ton (częstotliwość) piszczenia zależy od trybu pracy. Jeśli nie, to
prawdopodobnie źródła pisków należy szukać nie w układach odchylania
poziomego, ale raczej w zasilaczu impulsowym, w jakie wyposażone są
współczesne monitory (przeważnie). W zależności od typu przetwornicy jej
częstotliwość pracy może zależeć od obciążenia (ale nie musi), więc
regulując jasność, będziemy wpływali na ton. Lokalizacja elementu to jedno,
a naprawa to drugie. W grę będzie wchodzić prawdopodobnie wymiana całego
trafa bo drgania mogą pochodzić nawet z wnętrza cewki (jak będziesz mieć
szczęście, to może pomóc ściśnięcie rdzenia, lub wciśnięcie paska
izolacyjnego tworzywa pomiędzy rdzeń i obudowę cewki). Ponieważ weryfikować
hipotezę o piszczeniu danego elementu najlepiej i najpewniej jest przez
podstawienie sprawnego, dlatego tylko serwis dobrze wyposażony może to
zrobić, a ponieważ jak słyszę "ten model tak ma" to może być przykro, bo
większość nowych traf również może piszczeć - a wtedy pozostaje znaleźć
życzliwy serwis, co dobierze, albo sprzedać monitor takiemu, co ma dojścia
do serwisu, albo mu piszczenie nie przeszkadza. Są to tylko moje dywagacje,
ale je piszę byś wiedziałjaka droga przed Tobą. Tak nawiasem mówiąc, to mogą
piszczeć nawet zwoje cewek odchylających w kineskopie, przeważnie nie jest
to część zamienna (komplet z kineskopem) - ale mimo wszystko życzę
powodzenia, choć szkoda że nie zacząłeś od serwisu.

pozdrawiam,
Ryszard Głąb
   r_glab_at_priv.onet.pl
SMS/tel.: +48601860511