Re: RAID 5 jak to działą?

Autor: Krzysiolek (krzysiołek_at_Krzysio.Obrzud.jest.de.besciak.i.cala.jego.banda.tez.rotfl.pl.eu.org)
Data: Wed 07 Jul 1999 - 10:00:41 MET DST

On Tue, 6 Jul 1999 21:54:15 -0500, "Rafal" <rafalw_at_msn.com> wrote:

>MARCIN <mlpol_at_friko4.onet.pl> wrote in message

>Jeden z dysków w RAID 5 jest dyskiem parzystości. Oznacza to, że jak
>stracisz jeden (ale tylko jeden) dysk to jest on możliwy do odtworzenia.

To co opisałeś to RAID 3. Na wszystkich (oprócz jednego) dyskach są
twoje dane, a na jednym ta cała parzystość (tak naprawde to XOR).

Raid 5 rożni się tym, że dane są tak rozproszone, że żadnego dysku nie
możesz nazwać dyskiem parzystości, wszystkie są równorzędne. Dane są
po prostu zapisywane wg. trochę innego algorytmu.

>A jak działa parzystość?
>Wyobraź sobie tabelkę gdzie kolumnami są dyski. Po prostu sumujesz wszystkie
>bity w wierszu (oprócz jednej kolumny/dysku) i zapisujesz na tym ostatnim
>czy to jest parzyste czy nie. Daje Ci to dosyć danych do odtworzenia całej
>tabelki jak wytniesz jedną kolumnę.

Czyli tak naprawdę jest to operacja logoczna na bitach XOR.

Krzysiołek

-------------- Nie zgadzam się ze swoją wypowiedzią --------
krzysiołek_at_bci.pl
Wywal polskie literki z adresu!