Odp: Peltier w Krakowie. Ale jaki??

Autor: PhoeniX (najbergg_at_kki.net.pl)
Data: Mon 28 Jun 1999 - 12:56:34 MET DST

> Znalazlem ostatnio w Krakowie w sklepie elektronicznym przy alejach
> naprzeciwko Cracovii ogniwo Peltiera juz z radiatorkiem i wiatraczkiem.
>
> Dane:
> a) z danych podanych mi przez sprzedawczynie, wychodzi, ze te moduly
> dzialaja na 5V i zra 1A. Rozmiar (na oko) 30mmx30mm. Zadnych innych
> informacji (moc, temperatury, producent itp), poza tym, ze sa z hameryki
> ;-),

Cos te 1A to troche za malo jak na Peltiera.
Dzialanie na max. 5V tez nie wydaje mi sie wiarygodne.

> b) Semicon sprzedaje ogniwa chodzace na 15,5V i do 6A, co pozwala na
> przenoszenie mocy 50W,

Dokladnie to dla 3x3 jest 34W a 4x4 53W przy zasilaniu 12V.

> c) w ktoryms poscie bylo, ze te ogniwa 15V zapuszczone na 5V rowniez
> wystarczaja - ale do jakiej mocy??

20-25W
W sumie nie oplaca sie inwestowac w Peltiera z amiarem puszczania go na 5V
bo to niewiele obnizy temperature a w przypadku wiekszego podkrecania moze
nawet przegrzac procesor (Peltier nie bedzie nadazal z oddawianiem ciepla).

> To teraz pytania ;-)
> a) jaka moze miec moc Peltier w sklepie - rozumiem, ze nie zalezy to
> bezposrednio od parametrow pracy (prad 6x mniejszy, napiecie 3x, a moc
> wypadaloby miec co najmniej ze 30W),

Jesli faktycznie jest na 1A i 5V to jego moc nie pozwoli ochlodzic nawet nie
podkreconego
procesora.

> b) czy ktos to juz badal - w tym szczegolnym modelu?

Jeszcszr takich nie widzialem.
Moze to taki sam Peltier co z Semiconu tylko cos i im sie na ulotce z danymi
technicznymi
pomylilo.

> Cenowo (45 PLN ze sporym radiatorkiem) plasuja sie rowniez sporo ponizej
> Semicon'u...

Jesli maja 1A to mozna zapomniec o wydajnym chlodzeniu.

--
Pozdr.
file://==PhoeniX==\\