Re: komputer sie wiesza przy starcie :(

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_polbox.com)
Data: Tue 29 Jun 1999 - 03:52:10 MET DST

Artur Czeczko napisał(a) w wiadomości: <7kq6k3$nd8$1_at_news.pse.pl>...
> [...]
>:>
>:>> Jeżeli masz partycje dokładnie tak, jak opisałeś, to raczej trochę
>:>> dziwacznie (więcej niż 4 dyski na jednej partycji).
>:>
>:>A jest tu jakieś ograniczenie?
>: W jednej tablicy partycji jest miejce tylko na 4 partycje, ale jak
>: założysz partycje Extended, to na każdej mogą być 4 dyski logiczne.
>
>Z tego co wiem, na partycji Extended są zawsze dwie partycje,
>z czego jedna jest zawsze typu extended. Tworzy się taki
>łańcuszek. W każdym razie pod Linuksem można utworzyć duuużo dysków

Jakoś tak, przecież uprzedzałem, że nie chcę wchodzić w szczegóły.
Partycja extended ma swoją tablicę, w której też mogą być tylko 4 wpisy,
ale jeśli jeden z nich będzie extended, to wtedy tworzy się łańcuszek,
gdzie każda tablica może mieć tylko 4 wpisy.

[...]
>: Nie podważam fdiska, tylko twoją interpretację (patrz niżej własne
>: słowa).
>
>Jak uda mi się zrozumieć, co masz na myśli, to może coś odpowiem. ;)
>Sorry... :)
>
>: A fdisk zawsze kasuje to, co mu każesz. Tylko musisz mieć świadomość,
[...]
>Miałem wewnątrz partycji extended kolejno: dwie partycje linuksowe
>i trzy dyski logiczne (D, E i F). Chciałem skasować F, co też
>powiedziałem fdiskowi, on odliczył trzy od początku i skasował
>mi D... trochę się zdenerwowałem...

A chciałeś żeby liczył nie po kolei? Dlaczego uważasz, że partycjom
linuksowym nie należą się literki? Poza tym fdisk pytał o potwierdzenie
i podanie nazwy dysku - były nie nazwane? (Taka jest moja interpretacja)

[...]
>:>> Masz pewność, że jak się wywali, to
>:>> raczej nie z powodu sprzętu, a tylko jego sterowników.
>:>A skad taka pewność? :)
>: A napisałem na ile procent? A słowo "raczej" to coś znaczy?
>Co w takim razie znaczy słowo "pewność"? :)

Na pewno to Kopernik nie żyje ;-)

>: Radzę lekturę archiwum peceta.
>
>Pewnie trzeba będzie zajrzeć... a może ktoś z Warszawy ma to na płytce
>i można by było skopiować?
>Aha, czy znajdę tam odpowiedź na pytanie, dlaczego Windows98 czasami
>nie widzi zmian wprowadzonych przez linuksowego fdiska?

I po resecie też nie widzi? Tablice partycji wczytuje BIOS, więc restart
(trzej królowie) nie zawsze jest skuteczny, BIOS nie przeprowadza wtedy
pełnej kontroli systemu. A w Windows wszystko zależy od współpracy
sterowników z BIOS-em, co przy różnych chipsetach, BIOS-ach i
sterownikach układa się różnie.

[...]
>: Jest bardzo możliwe, że miałeś jedno z dwojga:
>: - Partycja startowa była FAT32x, nie FAT32. Nie wszystkie
>: programy/BIOS-y/systemy dopuszczają taką partycje jako startową
>: (przecież ona jest eXtended, a nie primary)
>
>Pierwsza partycja była założona przez Windows, więc powinno być
>dobrze. Pod Linuksem mieszałem tylko wewnątrz partycji extended.

Pierwsza partycja była założona przez Windows, więc nic nie musi być
dobrze.
Zauważyłem, że interpretacja wpisów do tablicy partycji zależy od typu
BIOS-u. Award BIOS raczej nie miewa kłopotów. Jeśli dysk ma numer 0x80 i
jest na nim partycja startowa, to odpali niezależnie od miejsca, gdzie
jest podpięty. AMI BIOS robi z tym problemy, choć w nowszych BIOS-ach
jest opcja "Szukaj innych urządzeń". Podobnie jest z interpretacją
wpisu, gdy partycja startowa jest typu FAT16x/FAT32x, jak to nazywa np.
Diskedit i sam Microsoft (czy też FAT16 LBA/FAT32 LBA, jak to nazywa
fdisk linuksowy)

[...]
OK.

--
Andrzej Wozniak - usher_at_polbox.com  (z=h in header address)
Chyba już wiem, dlaczego Windows 98 mają takie zamazane szyby