Re: Komputer po powodzi

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_polbox.com)
Data: Tue 22 Jun 1999 - 14:40:47 MET DST

Andrzej P. Wozniak napisał(a) w wiadomości:
<7kd5q4$2pr$2_at_sunsite.icm.edu.pl>...
>Po ostatnich ulewach ludziom pozalewało też i pecety. Czy ktoś z byłych
>powodzian może się podzielić doświadczeniami w suszeniu sprzętu?

Prosiłem o rady oparte na doświadczeniu "miałem zalany sprzęt,
wysuszyłem i działa", a nie teoretyzowaniu, jakie perfumy mają najlepszy
zapach.
Skoro nie ma takich, to ja sam:
Dwa komputery zalane warszawską deszczówką do połowy wysokości płyty
głównej.
W wodzie około 1-2 godzin.
Zalane: procesory z wiatraczkami, karty sieciowe, BIOS, baterie
(zegarkowa pastylka i RTC Dallas), karty graficzne.
Po zdjęciu obudowy komputery postawione na ukos do obcieknięcia i
wyschnięcia. Po trzech dniach rozkręcone na części z wyjęciem kości z
podstawek i wietrzone przez ok. 2h. Wytarte z plam po kurzu zlepionym
wodą po złożeniu z powrotem odpaliły bez przeszkód. Trzeba tylko było na
nowo ustawić setup. Baterie się nie rozładowały, więc wymiana nie była
potrzebna.

Komputery były podłączone do UPS-a APC BackUPS 400, który był zalany
prawie po "dach". Tu się okazało przydatne umieszczenie przez
konstuktorów właśnie na górze płyty z elektroniką. Po zalaniu
transformatora elektronika odłączyła zasilanie, co sygnalizowała
popiskiwaniem przy wyciąganiu sprzętu z wody. Hermetyczny akumulator
miał klemy suche, więc zwarcia nie było.
Z UPS-em zrobiłem tak jak z komputerami. Po złożeniu elektronika
sygnalizuje sprawność, stan akumulatora będę mógł sprawdzić po
rozładowaniu do zera i ponownym naładowaniu - podłączę go na weekend do
serwera z zainstalowanym Powerchutem, niech go testuje.
Żadnych dodatkowych środków poza stosowanymi zwykle przy czyszczeniu
komputera nie stosowałem. Jedynym pozostałym śladem są lekko pordzewiałe
śrubki.

--
Andrzej Wozniak - usher_at_polbox.com  (z=h in header address)
Klikanie: "Myślenie inaczej"