Odp: Jaka p³yta dla Celerona 366 (66Mhz albo 100Mhz)

Autor: Kris (kris_at_hardware.com.pl)
Data: Wed 16 Jun 1999 - 09:01:35 MET DST

Cze¶æ,

> 1. A-Trend ATC-6120 (ATX 233-333MHz) magistrala 66Mhz. (Slot 1, i440LX).
> 2. A-Trend ATC-6220 (ATX 233-400MHz) magistrala 100Mhz. (Slot 1, i440BX).

Nie mam dobrych wspomnieñ na temat p³yt A-Trend (kilka pad³o, inne trochê
wariuj±) ale jak wiadomo wszystko zale¿y od szczê¶cia. Niew±tpliwie mo¿esz
trafiæ znacznie gorzej. Je¶li nie staæ Ciê na najlepsze p³yty to jednak
wszelki wypadek sprawd¿ te¿ i inne np. A-Open AX6BC, Asus P2-99 czy Abit BH6
choæ s± dro¿sze (Asus P2B-F czy Abit BX6 rev 2.0 s± ju¿ w zupe³nie innej
lidze, cenowej te¿) choæ mo¿e inni maj± o nich równie z³e zdanie jak ja o
A-Trend.

> Pierwsza kosztuje 380, a druga 400 PLN, wiêc ró¿nica bez znaczenia, tylko
> pozostaje kwestia tego, co napisa³em na pocz±tku. Mam jeszcze w±tpliwo¶ci
co
> do czêstotliwo¶ci 233-333MHz przy pierwszej p³ycie, ale sprzedawca mówi,
¿e
> ta p³yta jest odpowiednia do tego procesora (?).

Zawsze s³aniam siê do chipset'u BX. Najwa¿niejsze jest to, ¿e umo¿liwia on
taktowanie procka na 100MHz i wiêcej. Dasz g³owê, ¿e nie bêdziesz kiedy¶
wk³ada³ takiego? C366 na szynie 100MHz nie pójdze (prawie ¿aden) wiêc
sprzedawca nie zwodzi. Na LX w swoim czasie te¿ mo¿na siê by³o sparzyæ (nowe
ju¿ OK) bo mia³y zbyt ma³± wydolno¶æ pr±dow± do uci±gniêcia niektórych kart
graficznych AGP (np. nVidia Riva TnT).

> Drugie pytanie: s³ysza³em, ¿e lepiej kupiæ komputer w firmie, która
montuje
> procesory z pude³ka (nie OEM), poniewa¿ maj± one wiatraczek przyklejony
> firmowo, a oemowe maj± tak, jak sobie serwis z tym poradzi. Prawda to?

I tak i nie. Firmy powinny zadaæ pytanie któr± wersjê procka u¿yæ. OEM nie
maj± firmowego wentylatora wiêc u¿ywa siê wentylatora innej firmy. Czasem
takie rozwi±zanie jest lepsze, czasem gorsze. Zale¿y od klasy tego
wentylatora. Procesory Retail maj± te¿ d³u¿sz± gwarancjê ale i s± dro¿sze.
Moim zdaniem nie ma to zbyt du¿ego znaczenia.

> I ostatnie: czy jest sens kupiæ jednak p³ytê ze slotem PPGA, a nie z
> przej¶ciówk±.

Sens ma bo teoretycznie takie p³yty s± tañsze. Praktycznie jednak Slot1 jest
bardziej uniwersalnym rozwi±zaniem. Masz pewno¶æ, ¿e za kilka miesiêcy nie
dostaniesz propozycji np. taniego zakupu P III?

> £ukasz Kowalczyk

Pozdrawiam.
Kris.

--
"A benchmark is like sex. Everybody wants it, everybody is sure of how to do
it, but nobody can agree on how to compare performance."