Re: Roznica miedy PII a Celeron

Autor: Grzegorz Mazur (NOSPAMgregu_at_bart.nlNOSPAM)
Data: Fri 28 May 1999 - 14:16:25 MET DST

dzieciol wrote in message <374DF506.200EC9ED_at_puszcza.netom>...
>Widzisz wszystko byloby cacy gdyby nie to, ze Twoje rozwazania na temat
szyny 66
>czy 100 mozna o kant krzeselka rozbic. Szyna 66, 100 czy inne ma tylko
znaczenie
>dla szybkosci taktowania procesora przy zablokowanym mnozniku. /nie mowie
tu o
>peryferiach to inna spiewka/ natomiast nie ma to namniejszego znaczenia czy
>procesor np 400MHZ chodzi na szynie powiedzmy 100 czy 66 dla szybkosci
>wykonywanych zadan. Na stronach poswieconych podkrecaniu znajdziesz
> [...]

Jeśli to byłaby prawda, że szybkość FSB nie wpływa na prędkość procka, to
pewnie nadal mielibyśmy FSB 16MHz i wszyscy by się cieszyli <- przecież tak
jest łatwiej konstrukcyjnie!!!

1) Zwróć uwagę, że FSB to szyna zewnętrzna, czyli szyna danych. Więc ona
właśnie doprowadza dane do procesora. Jeśli procesor pracuje np. z
mnożnikiem 8, to na 8 cykli procka jest jeden cykl szyny. Jeśli więc
obrobienie danych przez proca zajmuje np. 12 cykli, to potem musi czekać 4
cykle, aż mu szyna to zabierze i da nowe dane. Jeśli pracowałby z mnożnikiem
4, to po tych 12 cyklach natychmiast nastąpiłby takt FSB i dane byłyby
wymienione. Przy mnożniku 8 w najgorszym wypadku procek czeka 7 cykli na
FSB, przy mnożniku 4 - tylko 3 cykle. Więc opłaca się taktować FSB tak
wysoko, jak to możliwe. Obecnie ograniczeniami są pamięci (przy
obowiązującej architekturze niewiele jest sensu w taktowaniu FSB szybciej,
niż zegar pamięci), a po trosze i rozmiar płyty głównej.

2) Dlaczego np. AMD i Intel wprowadzili procki z FSB 100MHz (AMD K6-2 i
iP-II Deschutes), a Intel zapowiedział, że nowe P-III będą miały FSB
133MHz??? Przecież wystarczyłoby zwiększyć mnożnik... Otóż to - w tym coś
jest!

3) Przeprowadzałem kiedyś testy na moim staaarym AMD 486DX4/100. Odpaliłem
go na 100MHz, 33MHz FSB i liczyłem prędkość jakimś benchmarkiem. Potem
przerzuciłem płytę na 50MHz FSB i mnożnik na 2 (czyli znowu 100MHz core).
Wynik był o ok. 10% lepszy, ale straciłem na transferze danych (PCI poszło z
33MHz na 25MHz). Nie wmówisz mi, że to czary - procek (a w zasadzie zestaw -
procek + płyta + pamięć) działa szybciej przy wyższej FSB!!!

--
"(A)bort, (R)etry, (I)nfluence with large hammer?"
Grzegorz Mazur