Re: Czy ktos zna sie na sprzecie (CD-Rom , Hdd , Monit - od strony technicznej) ... ?

Autor: Rafal Kolano (rkolano_at_lucent.com)
Data: Fri 07 May 1999 - 12:14:52 MET DST

B4rT wrote:

> A wiec tak :
> 1.
> Czy zostawianie cd-rom'u w napedzie psuje ten naped (a moze cd ? :) )

plyta CD napewno sie nie psuje (no chyba ze masz taki naped , ze plyta uderza w
scianki napedu) :))

natomiast naped troche sie zuzywa (mechanika oczywiscie) bo po kazdym resecie i
nie tylko, komputer odczytuje zawartosc plyty przez co uruchamia na chwile naped
i kreci plyta przez pewien czas.

-
> jesli tak to w jaki sposob ?
>
> 2.
> Co jest najbardziej szkodliwe dla Hdd :
> a) gdy sie go wlacza ( = wylaczanie kompa - aktualnie wlasciwie go nie
> wylaczam :)) ) ;
> b) gdy sie go usypia ;
> c) gdy jest caly czas wlaczony ;

Najmniej szkodliwe jest c) ale jezeli przerwy w pracy sa dlugie (np. odczyt z
twardziela co kilka godzin) to lepsze jest b). Najgorsze jest a)

> ?
> Odpowiedzi prosze podac w kolejnosci od najbardziej do najmniej szkodliwej
> (oczywiscie z uzasadnieniem - bo
> pzeciez znasz sie na sprzecie ;-)) )
>
> 3.
> W jaki sposob najbardziej oszczedza sie monitor (lub psuje :) ) :
> a) wygaszac czarny ;
> b) wygaszacz z jakimis smieciami (raczej odpada :) ) ;
> c) wylaczenie software'owe ( jasli tak to jakie (DPMS Off , VSync + Blank ,
> ....... ) i dlaczego ) ;

DPMS oszczedza monitor najbardziej gdyz wylacza wiazke elektronow ktora wypala
kineskip.

> d) wylaczanie mechaniczne - reka :-D ;

Tez oszczedza kineskop, ale kazde wlaczenie i wylaczenie to jakies przepiecie, a
to jest szkodliwe dla kazdego urzadzenia elektronicznego.

Oczywiscie wszystkie odpowiedzi zalezne sa od tego na jaki okres wylaczasz
(wygaszasz) urzadzenie. Jezeli jest to okres ok. 20 minut to lepiej niech dziala
ciagle bez przerwy, ale jezeli korzystasz z monitora lub twardziela co kilka
godzin to wygaszaj (wylaczaj).

--
   .-.   .-.
  (_  \ /  _)    Rafal Kolano