Re: Popsulem BISO

Autor: Wojciech Strzelecki (fanthom_at_fanthom.math.put.poznan.pl)
Data: Thu 22 Apr 1999 - 11:59:00 MET DST

On Thu, 22 Apr 1999, Kumex wrote:
> ładowania
> odpowiednią
> ale
>
> A jak komp wystartuje z dyskietki bez BIOSa?
> Przeciez czysty procesor i jego peryferia nie potrafia czytac
> dyskietek bez procedur z BIOSa.

Wiele BIOSow posiada tak zwany BOOT-BLOCK ktory podczas standardowego
falshowania nie ulega nadpisaniu .
W razie nieudanego upgrade-u dzieki niemu mozna ponownie zaprogramowac
BIOS , gdyz w owy BOOT-BLOCK-u obsluguje wlasnie stacje dyskietek.
Dodatkowo majac karte graficzna na zlaczy ISA mozna przebieg tego procesu
obserwowac na monitorze.
Z cala pewnoscia BOOT-BLOCK maja BIOS-y zapisane na chipach 2Mbitowych.
Co wiecej wiele chipow (2Mb) pozwala na zablokowanie zapisu tego obszaru w
ktorym znajduje sie BOOT-BLOCK (ostatnie 8KB chip-a) np. 29C020
posiada dwa obszary ktore moga byc w ten sposob zabezpieczone przed
zapisem (poczatkowe 8KB i koncowe 8KB).

Wojtek