Re: SCSI - kilka pytań

Autor: Pawel Niezabitowski (mfniezab_at_cyf-kr.edu.pl)
Data: Thu 01 Apr 1999 - 11:36:19 MET DST

Jacek Pytowski wrote:

> Mam komputer i wszystkie urządzona za wyjątkiem
> skanera na IDE pracujące pod NT4.0. Z powodów znanych sobie i wszystkim
> innym używającym IDE chce przejść na SCSI i mam takie pytanka:
>
> 1. Czy rzyczywiście SCSI to takie wielkie coś - przecież przynajmniej
> teoretycznie napędy UDMA prawie dorówjują jeśli chodzi o transjer
> takiemu SCSI-3 Wide (dane z PCKurier 5/99)

Jest to cos, ale musi byc SCSI (najlepiej Adaptec, wczesniej
cwiczylem Tecrama i NCRa) a nie sikazi. Komp w ktorym jest
zalozona:
nagrywarka, cdrom, dwa HDD, skaner dziala bez zarzutu i
awarii. Sproboj to postawic na IDE. Ponadto w miare kasy
mozesz sobie dopinac urzadzenia, dyski, byle starczylo Ci
miejsca na tasmie i identyfikatorow ID.

> 2. Czy jeśli magistrala SCSI ma przepustowość np. 40 MB oznacza
> to, że faktycznie będzie to widać, czy tak jak w przypadku UDMA
> wychodzi mi przy kopiowaniu plików w WinNT, że efektywny
> transfer wynosi max 7 mb/s ?

Bedzie to odczuwalne. Kontroler SCSI zawiaduje urzadzeniami
podlaczonymi do niego co odciaza komp. od glupawego tracenia
czasu na kierowanie strumieniem danych.

> 3. Jeśli w p.1 odpowiedż tak, to do normalnych zastosowań
> (nie montuję filmów, ani wielkiej grafiki, właściwie cały czas
> siedzę w Builderze) jaki najlepiej kupić sterownik i urządzenia
> tak żeby nie przesadzić w stosunku do potrzeb (FAST, WIDE, ?)
> I jaką kartę sterownik (Adaptec czy coś innego)?

Moim subiektywnym zdaniem Adaptek. Jak bedziesz chcial
przylaczyc skaner, bez uzywania jego wlasnej plytki to uda
Ci sie to raczej tylko z Adaptekiem.

> 4. Co zyskam na wymianie CD-ROM`a na CD SCSI ?
> Czy też będzie chodził szybciej - ale jak przecież ograniczeniem
> prędkości CD jest jego prędkość czyli słynne np. "x12"

Brak potencjalnych konfliktow w ukladach master/slave i
CDROM/HDD. Na kontrolerze mozesz ponadto przydusic transfer
np. z malo waznego dysku, a dac na fula do nagrywarki. Nowe
SCSI to boot z dowolnego dysku - nie tylko SCSI ID 0
(podobnie jak w IDE).
Mitem jest natomiast niezniszczalosc dyskow SCSI. Tez sie
psuja.
Pawel Niezabitowski