Re: kwarc - co to?

Autor: Tomasz 'Pilot' Minkiewicz (spam.hater_at_dummy.domain)
Data: Mon 29 Mar 1999 - 19:22:22 MET DST

Sat, 27 Mar 1999 16:00:09 GMT, ladzk_at_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
napisał[a]:

Na wstepie disclaimer: fizyk ze mnie, jak z koziej rzyci trąba!

>Rezonator kwarcowy, pospolicie kwarcem zwany to obustronnie
>pometalizowana plytka kwarcowa. pod wplywem napiecia plytka ta ulega
>skurczowi zas pod wplywem odksztalcenia wytwarza napiecie... Do tego
>ma sprezystosc i mase. W zwiazku z tym ma okreslone rezonanse
>mechaniczne - po prostu sie "trzesie" (dokladnie to ustala sie w niej
>fala podluzna stojaca na dlugosci rownej grubosci plytki).

A teraz pytanko: jeśli temperatura się podnosi to ta płytka powinna
się wydłużyć (w każdą stronę). Jeśli zwiększa się długość fali to
AFAIR zmniejsza się częstotliwość. Czy zatem komputer, któremu jest za
ciepło chodzi wolniej?

--
Tomasz 'Pilot' Minkiewicz
adres w naglowku jest dla picu, mailto:pilot_at_vc.pl