Re: celeron 400

Autor: Jacek Fiok (j.fiok_at_students.mimuw.edu.pl)
Data: Sun 07 Mar 1999 - 00:09:55 MET

Dnia Sat, 06 Mar 1999 18:52:10 GMT, Radoslaw Sokol <rsokol_at_iname.com> napisał:

>A możesz mi powiedzieć, z czego to wywnioskowałeś? Niezależnie od
>procesora, ogólna wydajność zależy w niewielkim stopniu od procesora,
>a w dużym od wydajności szyny rozszerzeń, czyli głównie grafiki i dysku.
>Powiedzmy, że masz dwa komputery - Socket 7 i Slot 1, ustawione na
>FSB 83 MHz. Przy dzielniku 2 szyna PCI ma 41 MHz - grafika jest szybka,
>dysk chodzi szybko (jak wytrzymają). Przy dzielniku 3 szyna PCI zwalnia,
>a więc grafika i dysk też. Cache, pamięć i sam procesor działają w obu
>przypadkach (niezależnie od dzielnika) tak samo szybko odpowiednio
> [...]

Dlatego, że największe znaczenie dla ogólnej wydajności ma taktowanie L2
cache. Procesory slot1 interesuja sie tylko prymitywnymi MHz, bo i tak sobie
je podziela przez 2 (albo i nie) ale FSB im, za przeproszeniem "wisi". W S7
tak nie jest i Ty o tym wiesz. Grafika i dysk zmieniaja tu bardzo niewiele.
Zeby nie byc goloslownym, to takich testow byla przeciez masa... p2-300/66 byl
wolniejszy od 300/100 w Quake (i innych takich tam benchmarkach ;) o 0.5-1%.

Przyznaje, ze 83MHz daje duzo w _szczegolnych_ przypadkach typu i740 (wszystko
idzie przez AGP - drivery nie alokuja lokalnej pamieci karty na tekstury!).

Drugą taką sytuacją jest bezcachowy celeron. Tam należy zwiększać FSB za
wszelką cenę: 66-->100MHz rzeczywiscie przyspiesza dostep do pamieci o 50%...

Ale ogólnie - bez przesady.

/jfiok