Re: zasilacz bez wentylatora?

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_friko.onet.pl)
Data: Tue 29 Dec 1998 - 17:59:11 MET

Sun, 27 Dec 1998 16:05:10 GMT, rmaczek_at_friko2.onet.pl (Robert Maczek)
piszesz:

>Potrzebuje bezglosnego peceta za normalne pieniadze. Miedzy innymi
>chce wyrzucic wentylator z zasilacza. Czy macie doswiadczenia, jaka
>obudowa ma najmniej grzejace zasilacze? Jak juz wybiore jakis
>zimniejszy, to moge go takze podziurawic (skrzynke tez), albo mu zdjac
>blachy, albo cos innego. Macie jakies doswiadczenia z robienia czegos
>podobnego?

Grzeje sie przede wszystkim komputer, sprawnosc zasilacza moze byc
ponad 90%, czyli tylko 1/10 ciepla przypada na zasilacz. Wentylator w
zasilaczu sluzy przede wszystkim do zapewnienia obiegu powietrza w
obudowie (np. klasyczny zasilacz ATX, dmuchajacy na procesor nie
sprawdza sie w pionowych obudowach)

Sa zasilacze z regulacja obrotow, maja wewnatrz zwykly wentylator z
mala plytka drukowana i termistorem. Jezeli komputer sie nie nagrzewa,
to pracuje bardzo cicho. Mialem przez pewien czas taki cichy komputer,
AMD K6-2 puszczony na 225MHz z pasywnym radiatorem i zasilacz z
regulacja. Najglosniejsze sa dyski.

Inny sposob, to instalacja kilku wentylatorow puszczonych na nizsze
napiecie. Mysle, ze 2 wentylatory na 7-9V zastapia jeden normalny, a
poziom szumow bedzie znacznie nizszy. Taki uklad latwo zastosowac w
duzej obudowie, ktora ma przygotowane perforacje na dodatkowe
wentylatory. W innym komputerze uzywalem zasilacza z regulacja plus
wentylator puszczony na 5V, co rowniez dobrze sie sprawdzalo.

W kazdym przypadku warto zapewnic poprawny obieg powietrza. Na dole
obudowy powinny byc otwory wlotowe (i ewentualnie ciagnacy wentylator,
zasilany np. 5V) a na gorze przy wentylatorach wydmuchujacych obudowa
powinna byc dosc szczelna, aby nie ulatwiac obiegu powietrza na
skroty, bez wentylacji dolnej czesci obudowy (typowym objawem takiej
skroconej wentylacji jest nadmierne grzanie HDD i nagrzewanie sie
plytek CD-ROM).

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski

(usun cyfry z mojego adresu / remove digits from my address)