Re: podkrecanie na p2b

Autor: Kris (kris007_at_free.polbox.pl)
Data: Mon 28 Dec 1998 - 13:35:21 MET

> Fakt ze ten pin sluzy do blokowania zmiany FSB proca, ale "blokujac"
> jego wyprowadznie, mozemy zmienic szybkosc pracy kompa a nie tylko
> proca, co jest chyba bardziej oplacalne... btw. artykul znajduje sie w
> Enterze 12/98, s. 111, sorx za pomylke.

Uch. Sorry Vindex, że się wcinam ale teraz ja nie zdzierżyłem. B21 służy do
poinformowania płyty o defaultowym ustawieniu szyny konkretnego procesora. Na
podstawie stanu B21 płyta ustawi się na 66 lub 100MHz. Wszystko OK. Problem
polega na tym, że dobre płytki w ogóle olewają tą informację i prędkość szyny
ustawia się ręcznie za pomocą zworek (lub SoftMenu w Bios'ie) a dodatkowo
płyty te udostępniają inne częstotliwości szyny np. 75, 83, 112 czy 133MHz.
Czy jest to jasne? Izolacja pinu B21 może być przydatna jedynie "biednym"
posiadaczom płyt Intel'a i kilku innym dzięki czemu mogą spróbować odpalić
swoje Celerony lub P II 233-333 na 100MHz szynie. Pozostali po prostu
przestawiają zworki. Niektóre płyty maja na zworkach wybór np. 66,100 lub
AUTO. To AUTO to właśnie odczytanie B21. O zaletach zwiększenia prędkości
szyny nie będę się rozpisywał. Chciałbym tylko dodać, że przy szynie 100MHz
szybciej chodzi tylko pamięć (oczywiście musi ona być do tej prędkości
dostosowana) oraz karty AGP jeśli w Bios jest możliwość ustawienia
częstotliwości AGP na 100MHz, czyli 1/1 (zamiast 2/3) i jeśli karta to
przetrzyma (najnowsze AGP x2 mają kłopoty na takiej prędkości).

Pozdrawiam.
Kris.