Re: Duzy dysk sie zgubil

Autor: A_Zet (baterie_at_ka.onet.pl)
Data: Wed 23 Dec 1998 - 18:17:27 MET

On Wed, 23 Dec 1998 08:29:22 +0100, "Tomek Jabłoński"
<erol_at_friko.onet.pl> wrote:

>ja nie wiem czy fat32 umie obsluzyc ponad 8GB w jednym kawalku

Ja tez jeszcze nie wiem ale w ksiazce Dariusza Bonclera "Windows 95 od
srodka" na str. 150 jest takie zdanie: "...obsluguje dyski o wielkich
pojemnosciach korzystajac z logicznego adresowania blokow, wlaczajac w
to dyski o liczbie cylindrow wiekszej niz 1024. (...) Obsluga dyskow
IDE duzych rozmiarow. Dostepne dyski IDE z logicznym adresowaniem
blokow (LBA) moga przekraczac rozmiar 0,5GB, a scislej - 528 MB.
Sterownik Windows 95 dla dyskow IDE moze obslugiwac dysk IDE o
pojemnosci nawet 137GB...".

Co do dwoch (lub wiecej...)kawalkow to nie umialem doprowadzic
do takiego stanu: Partition Magic w ogole nie chcial zobaczyc
sformatowanego na 8GB (2.060.229 clustrow po 4,096B) dysku
(patrz wczesniejsze moje opisy), natomiast fdisk po propozycji
wlaczenia obslugi duzych dyskow widzial tylko (niezaleznie od
opcji ustwaionych w BIOSie co do wykrywania dysku) 500MB
i moglem tylko tyle sformatowac by dysk byl widziany przez winde...
To juz wole go traktowac jako dyskietke 8GB. Przed chwila sciagnalem
upgrade BIOSa, moze to cos pomoze...

(Po parogodzinnej przerwie...) Upgradowalem BIOS z AMI 1.00.04 na
1.00.06 (ale chyba i w tamtym byla ta opcja, ktorej nie ruszalem).
Wreszcie wszystko OK. W BIOSie ustawialem IDE Translation Mode:
Auto Detect - zle
Logical Block - zle
CHS - zle (a musze powiedziec, ze wlasnie te literki sa na
dysku przy opisie parametrow. Wreszcie ostatnia szansa: Extended CHS i
to zagralo. FDISK zobaczyl caly dysk, po ponownym sformatowaniu jest w
windzie i w DOSie. Uff. Dziekuje wszystkim, ktorzy kibicowali mi przy
tej obronie OMC wyrzuconych 800 zl. :-).

Pozdrawiam
Adek

--
(Katowice: akumulatory trakcyjne, stacyjne: BATER-SILESIA_at_netart.com.pl
http://www.netart.com.pl/BATER-SILESIA lub