Savage3D vs. Voodoo2 w Q2 i Unreal'u...

Autor: Mariusz Jaworski (genesis_at_bonair.waw.pl)
Data: Wed 25 Nov 1998 - 15:35:45 MET


No i czesc.
 Obiecalem przesiedziec troche niedzieli nad porownaniem
Savage3D i Voodoo2 w obecnych giercach (i nie tylko).
 Wreszcie znalazlem chwilke na wyrzucenie tego tekstu na grupe.

 Zaczne od ogolnikow. W sumie warto byloby wykonac
nastepujace testy 3D:
1. 3DMark99
2. Final Reality
3. Incoming Demo (gameindex)
4. Turok TMark
5. Quake 2 - ICD
6. Quake 2 - MiniGL
7. Unreal - native
8. Unreal - OpenGL
9. Unreal - Direct3D

 Wszystkie testy powinny objac obie karty => ilosc testow x2.
 Wszystkie testy powinny zostac przeprowadzone w dwoch konfi-
guracjach: VSync OFF/ON => ilosc testow x2.
 Wszystkie testy powinny zostac przeprowadzone w
rozdzielczosciach: 640x480, 800x600 i 1024x768 => ilosc
testow x3 (uogolniam; wiem, ze na Voodoo2 nie uda mi sie ustawic
1024x768).
 Wszystkie testy warto byloby wykonac przy ustawieniach:
A. Nominalnych; CLK tak jak ustawiaja driver'y, BIOS.
B. Podwyzszonych; maksymalnie jak tylko sie da - bez widocznych
  zaklocen obrazu.
C. Przy ustawieniach maksymalnych; wszystko chodzi, _nie_wiesza_
 _sie_, ale widoczne juz sa zaklocenia w wytwarzanym obrazie.

 Proste przemnozenia daja ogolna liczbe testow: 324 testy.

 Chyba mi wybaczycie, ze nie zrobilem wszystkich ? ;-)))
Okay - pozwolilem sobie wykonac tylko testy Quake'a i tylko
native Unreal'a. I w dodatku - nie wszystkie... Sorki -
- ale jesienno-zimowa niedziela jest krotka... ;-)

 Quake'a testowalem tylko na ustawieniach nominalnych CLK,
Unreal'a rowniez na ustawieniach podwyzszonych ale nie
powodujacych jeszcze bledow grafiki.

 A wiec. Komputer PII/400MHz (4x100) na plycie AOpen AX6B z
64MB ( :( ) PC100. Nie ustawilem 4x112MHz z powodu starego dysku,
ktory blokowal sie przy ustawieniu 112MHz szyny (Seagate ST33232);
dyszczek, na ktorym dziala mi 112MHzx4 (ST36451) - niestety
zostawilem w pracy.

 Voodoo2 - STB BlackMagic z driver'ami 3Dfx'a (sorki - nie pamietam
numerka - pierwsze, ktore mialy GLide'y wersji 3). ICD OpenGL
rowniez zassane z 3Dfx'a - beta - o ile pamietam 2.01... Nominal-
nie 90MHz, ustawienia "podkrecone" - 100MHz (dla ustalenia uwagi:
"zwisa" przy 104MHz). Mam swiadomosc, ze mozliwe jest, ze
3Dfx dal juz nowsze pliki; sorki, w ciagu paru dni sprawdze
web'a i potem sprawdze roznice w wydajnosci; jesli okazalaby sie
znaczaca - powtorze to wszystko (brrr, nie !!! nigdy wiecej
demo1.dm2) !!!
 Savage3D - Hercules Terminator Beast z driver'ami S3 (W9X61201).
Nominalnie 100MHz, ustawienia podkrecone - 109MHz ("deadline" -
- 121MHz). MiniGL z http://s3.dimension3d.com

 Na poczatku podam wyniki maksymalne, ktore udalo mi sie uzyskac
w Quake'u 2. Podaje je poniewaz wyniki stabelaryzowane sa
stosunkowo niskie - no ale tam podane sa one przy VSync ON oraz
bez overclock'ingu.
 Zanim zapomne - testy Unreal'a przeprowadzielm przy _wlaczonych_
w "Advanced options" wszystkich efektach.

 A wiec - maksymalny optymizm (Voodoo2 @100MHz, Savage3D @109MHz,
w obu przypadkach VSync OFF):
 timedemo: demo1.dm2 Savage3D Voodoo2
               640x480: 58.3 76.1
               800x600: 41.5 52.0

 A teraz dosyc "slodkosci"...
 W przypadku ICD OpenGL na Savage3D podalem wyniki "fps" w
32 bitach/16 bitach odpowiednio.

 timedemo: demo1.dm2: Voodoo2 Savage3D
                         ICD MiniGL ICD MiniGL
            640x480: 46.2 46.4 30.9/42.8 44.0
            800x600: 38.3 38.4 21.6/29.1 32.6
           1024x768: 13.5/20.9 23.3

 Wyniki odczytywano w nastepujacy sposob: tak jak na Savage3D, tak
i na Voodoo2 przez kilka pierszych obiegow wyniki poprawialy sie.
Tak dlugo uruchamialem demo1.dm2 w danej konfiguracji az uzyskalem
gorszy niz poprzedni wynik. W tabelce znalazl sie oczywiscie wynik
najlepszy. Z tego co pamietam przy kazdej konfiguracji wykonalem
od 3 (minimum; trzeci byl juz gorszy od 2.) do 5 testow (dopiero
piaty okazal sie slabszy od 4.). Chcialbym zwrocic uwage na to,
ze efekt wystepowal w jednakowym stopniu na V2 jak i na S3D !

 No coz... Savage3D prezentuje slabsze wyniki od Voodoo2. Ale -
- tego sie spodziewalem; w koncu - multitexturing i Savage3D na
"tylko" 100MHz... ;-)

 Czas na Unreal'a. Testowalem tylko native wersje rendering'u.
Patch 209+MeTaL (z dimension3d) na Savage3D i 219 na Voodoo2.
 W przypadku Unreal'a pozwolilem sobie na probe overclocking'u.

 W przypadku kazdej roddzielczosci pierwszy wynik podany jest
dla ustawien nominalnych, drugi (ponizej) dla ustawien
przyspieszonych (Voodoo2 @100MHz, Savage3D @109MHz) oraz przy
VSync OFF.
 Testy flyby na fps.timedemo; czekalem tylko 3 loop'y - wynik
usrednienia wlasnie za ten okres.
 Tradycyjnie - wyniki na Savage3D sa "lamane": 32 bity/16 bitow.

 fps.timedemo: Voodoo2 Savage3D
       640x480: 42.81 25.57/32.51
          (ovr CLK) 48.15 34.66/42.66

       800x600: 29.76 16.10/23.26
          (ovr CLK) 34.45 17.72*/28.45

      1024x768: 13.80 (tylko 16 bitow)
          (ovr CLK) 16.88 ( -//- )

 W przypadku (*) wynik podano przy CLK = 100MHz.
 Roznica wynikala tylko z VSync OFF. Powod ? Zwisy komputera
w Unreal'u, w 32 bitach, przy 109MHz, na 800x600. :(

 Ciekawe bylo to, ze nie widzialem w Unreal'u fps'a wiekszego od
63.02. Dziwne - wygladalo to na "nasycenie"...

 Wreszcie sprawdzilem timedemo.timedemo na S3Gallery -
- specjalnym "poziomie" (tzn. komnatka ;) z ladnymi zdjeciami
wysokiej rozdzielczosci (jakby ktos nie wiedzial ;-).
 800x600x32 bity, VSync ON: 42.43fps. Nie klamie !!!
To chyba niezle swiadczy o S3TC i o AGP... ;-)
 A dzisiaj pobawie sie z drugim takim "poziomem"; podobno
kompresowane, ruchome tekstury ! :-)))

 To prawie wszystko. Dodam jeszcze, ze wszystkie testy byly
wykonane przy ustawieniu 85Hz.

 Pozdrawiam...
 Hej !
                        M.
Mariusz Jaworski
genesis_at_bonair.waw.pl



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 17:52:16 MET DST