Komu TnT, komu V2?

Autor: Kris (kris007_at_free.polbox.pl)
Data: Thu 22 Oct 1998 - 15:52:26 MET DST


V2 czy TnT - prawda, że często powtarzane pytanie?

Ciekawe jakie jest zdanie ludzi, którzy mieli styczność z obydwoma
kartami. IMHO nie wierzę, że obiektywny znawca zagadnienia dałby się
ponieść skrajnościom w stylu "voodoo rulez" czy "voodoo killer".
Chciałbym napisać co ja osobiście o tym sądzę. I podkreślam, że wiem o
tym, że zdania mogą być podzielone. Chętnie wysłucham innych opinii,
popartych sensownym wyjaśnieniem.

1. Uważam, że obydwie karty zasługują na dobrą opinię. Są to wciąż
jedyne karty na rynku wyposażone w mechanizm multitexturing'u a za razem
o dużej szybkości przetwarzania grafiki 3D.

2. Przewaga V2 nad TnT wg ważności.

2.1 Kompatybilność programowa. Nic nie jest w stanie przebić produktu
3Dfx. Zarówno Glide jak i D3D pozwalają na uruchomienie każdej gry.
Wiekszość gier znajdujących się na rynku obsługuje Glide a inne
przynajmniej D3D. Mało tego w zasadzie wszystkie istniejące silniki gier
3D były tworzone w okresie całkowitej hegemonii VooDoo więc z natury
były pisane i optymalizowane przy wsparciu właśnie tych kart. Typowym
przykładem jest pisany kilka lat Unreal. Dopiero po wypuszczeniu
produktu zaczynają się pojawiać patch'e na inne API. Ktoś mógłby
powiedzieć, a co z OpenGL na V2? IMHO nie wierzę w wypuszczenie gry,
która obsługiwałaby OpenGL, pomijając Glide.

2.2 Kompatybilność sprzętowa. Jedna z najważniejszych przewag V2. Te
karty można uruchomić dosłownie na każdym sprzęcie. Nie wymagają
kosztownych systemów slot 1 czy najnowszych i wcale nie tańszych
systemów socket 7 AGP. Nie występują w zasadzie żadne kłopoty natury
sprzętowej.

3. Przewaga TnT nad V2 wg ważności.

3.1 AGP. Osobiście uważam, że jest to najważniejszy czynnik mogący
zadecydować o sukcesie tej karty. Co z tego, że V2 szybko i sprawnie
przerzuci miliony polygon'ów jeśli zaczynają się pojawiać gry w których
efekt wizualny wytworzony jest poprzez użycie wysokiej jakości tekstur o
znacznym rozmiarze zamiast, jak dotychczas, dużej ilości małych tekstur.

3.2 Tryby graficzne. Można dużo pisać na temat jakości obrazu TnT. Jedym
będzie się podobało bardziej innym mniej. IMHO jest to dyskusja
akademicka i nie będę pisał, który obraz bardziej mi się podoba. Nikt
natomiast nie ma chyba wątpliwości, że zwiększenie rozdzielczości lub
ilości kolorów wpływa pozytywnie na wizerunek gry. Inne efekty 3D
uzyskiwane sprzętowo na TnT po prostu pominę.

3.3 2D. Jako zintegrowane rozwiązanie 2D/3D nie wymagana jest dodatkowa
karta potrzebna przynajmniej do wyświetlenia desktop'u Windows. Nowe
komputery wyposażone są w coraz lepsze monitory i w zasadzie każdy
użytkownik chciałby ich możliwości wykorzystać w pełni. I tu TnT nas nie
zawiedzie. Generowany przez nią obraz nie odbiega ani szybkością ani
jakością najlepszym kartom 2D na rynku.

4. Podsumowanie.



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 17:44:35 MET DST