Re: komputer a radio

Autor: Andrzej P. Wozniak (please-no.usher_at_polbox.com)
Data: Thu 15 Oct 1998 - 05:50:51 MET DST

Marek Oberman napisał(a) w wiadomości:
<0h8U1.8568$lm1.2211356_at_news.tpnet.pl>...
>lech zawistowski napisał(a) w wiadomości:
><3v7U1.8483$lm1.2194074_at_news.tpnet.pl>...

>Nie wiem czy to co powiem nie bedzie
>za bardzo skomplikowane do wykonania
>dla Ciebie, ale mozesz sprobowac przesunac
>radio troche dalej, albo postawic gdzie indziej.
>
>Z bardziej prostych rozwiazan, to proponuje
>obudowac kompa plytami olowianymi o
>grubosci co najmniej 10 cm - to bedzie dopiero
>_hard_ware ;)))
>
>A najprostszym rozwiazaniem bedzie zmiana
>zasilacza na jakis pozadny. Do niedawna
>mialem kompa z obudowa i zasilaczem
>firmy Krzak i s-ka. Zaklocalo to skutecznie
> [...]

Zakłócenia nie pochodzą (przede wszystkim) od procesora i zasilacza.
Wyrzuć kartę graficzną, to znikną razem z obrazem :-)
Na karcie VGA jest kwarc o częstotliwości 14.31818 MHz, co razy 5 daje
71.559 MHz ~= częstotliwość nadawania Trójki na niskim zakresie UKF w
Warszawie.
W tym wypadku mam 110% pewności - tłumiło tylko Trójkę, a w zakłócającym
komputerze żadne inne urządzenie nie generowało tej częstotliwości.
Z kolei z karty AGP 27 MHz * 3 = 81 MHz, więc raczej pomiędzy zakresami.
Jeśli twierdzisz, że to inna częstotliwość, to poszukaj innych
kwarców/generatorów i weź inną niską nieparzystą harmoniczną.
Szczegółów teoretycznych nie pamiętam, ale 7. harmoniczna ma już raczej za
słabą moc, więc pozostaje tylko sygnał i jego 3. i 5. harmoniczna.
Walka - jak z każdym zakłóceniem radiowym:
- wymiana sieci energetycznej
  - "trzeszczące" styki;
  - uziemienie komputera, nie zerowanie;
  - oddzielne zasilanie dla urządzeń analogowych i cyfrowych;
- lepsze ekranowanie źródła zakłóceń
   - solidna, blaszana obudowa komputera - "o podwyższonej sztywności";
   - puszka na kartę graficzną jak na głowicę tunera TV;
- zmniejszenie mocy emisji zakłóceń
  - monitor na ciekłych kryształach;
- wzmocnienie sygnału radia
  - zewnętrzna antena kierunkowa;