Re: Dyski IBM

Autor: Grzegorz Szysz/lo (znik_at_wbc.lublin.pl)
Data: Sun 19 Jul 1998 - 11:14:30 MET DST

Maciej Bartkowiak <mbartkow_at_et.put.poznan.pl> wrote:
>Prosze uprzejmie o opinie uzytkownikow takich dyskow. Interesuje mnie
>zarowno kwestia predkosci, poziomu glosnosci, jak i awaryjnosci.

sa bardzo ciche. porownywalne z quantumami, i najcichszymi wersjami caviarow,
ale i tak ibmy sa najcichsze. a oto inne cechy

1.b.ciche
2.chyba najszybsze czasy pozycjonowania glowicy, nawet w starszych modelach
3.w nowych serjach najszybszy media transfer. konkurencja jest daleko w tyle.
      btw, dopiero najnowsze IBM'y sa szybsze od transferu w trybie PIO4,
      wiec dopiero w nich sens ma UDMA/33 .
4.wysoka bezawaryjnosc. zaden z dyskow o jakich wiem nie padl
5.IBM stosuje te sama mechanike do dyskow IDE i SCSI. to o czyms swiadczy :))))
6.kazdy dysk ma uszkodzone sektory (TAK TAK!!!). IBM'y tez nie sa tu wyjatkiem.
    jest to ukrywane przed komputerem. informacje o sektorach zastepczych,
    sa zwykle zapisywane na samym dysku. tylko w ibm'ach informacje sa
    zapisywane w dodatkowym RAM (jakis tam nvram), dzieki czemu glowice nie
    musza latac tam i spowrotem, by odnalezc sektory zastepcze. zadna inna
    firma nie stosuje tej techniki.
7.jako jedyny dysk w klasie IDE (w SCSI to norma), ma write delay cache.
    oznacza to, ze dysk sam w sobe pracuje jako smartdrive. dane przekazane
    z komputera trafiaja do elektroniki dysku, i juz wtedy dysk informuje
    komputer ze dane sa zapisane, choc dopiero wlasnie sie zapisuja.
    to znacznie przyspiesza prace. jak ktos nie wierzy, niech sprobuje
    porzezic na dysku pod DOS bez uzycia smartdrive. jakies kompiowania
    z kupki na kupke itp. opcje te mozna wylaczyc, jest zworka.

jedyna wada tych dyskow jaka znam, to ......... cena.

>Interesuja mnie szczegolnie modele:
>
>DAQA-33240, DCAA33610, DCAA-34330, DHEA-34330, DHEA-38451

dokladnych parametrow nie znam. zajrzyj na www.ibm.com , tam sa wszystkie
parametry tych dyskow

>dzieki z gory za wszelki odzew

>Maciej Bartkowiak

dodam tylko, ze sam "przezylem" dwa takie dyski.
jeden stary 1.3GB. sprzedalem (zaluje). nie pamietam oznaczenia. ten dysk
nadal dziala w 100% sprawnie. obecnie mam 3.2GB DAQA-33240 . w tej chwili
juz sie kwalifikuje do tzw. starszej serii. na razie dysk zadnej innej firmy
nawet mu nie dorownuje :) zas dyski DHEA sa obecnie najlepsze.