Re: DVD.... no to jest ta revolucja?!

Autor: Jacek Madaj (jacek_at_hart.com.pl)
Data: Thu 16 Jul 1998 - 16:57:24 MET DST

Phenomen <phenomen_at_kki.net.pl> napisał(a) w artykule
<35b608fb.5741040_at_news.task.gda.pl>...

> Ok.... mam szum w glowie... wiec jak to w koncu jest?
> Od czego zalezy to czy na dvd 9 zmiesci sie 4 godziny filmu?Bo
> przeciez dvd 9 to jest mniej niz dvd 10.. na ktorym zmieszcza sie
> tylko 2 na strone?!

OK, juz wyjasniam. DVD ma mozliwosc zapisu dwuwarstwowego na jednej
stronie. To mniej wiecej tak, jakbys mial w szufladzie jedna wrstwe ubran,
a na niej polozona druga warstwe ubran. Przy czym ta dolna warstwa jest
ulozona gesto, a gorna rzadziej. Poniewaz DVD ma dwia lasery o roznych
dlugosciach swiatla, to jeden moze czytac warstwe wierzchnia a drugi
spodnia. A teraz plyty: DVD-5 jest zrobiona jak zwyczajna plyta CD to
znaczy, ze jest zapisana tylko na jednej stronie i ma tylko jedna glebokosc
(ta gesta warstwe spodnia), jej pojemnosc to 4.7 GB czyli dwie godziny
filmu. DVD-9 to plyta zapisana w dwoch warstwach na jednej stronie (jak
obie warstwy w szufladzie) i ma pojemnosc 8.5 GB czyli niecale cztery
godziny filmu bez koniecznosci przewracania plytki na druga strone. DVD-10
to dwa DVD-5 sklejone ze soba. Jest to plyta, gdzie jedna warstwa jest
zapisana na jednej stronie (ta gesta warstwa spodnia) czyli dwie godziny i
jedna warstwa na drugiej stronie czyli tez dwie godziny. Razem daje to 9.4
GB czyli troche ponad cztery godziny (dokladnie 266 minut), ale musisz po
obejrzeniu dwoch godzin ze strony A odwrocic plytke, by obejrzec dwie
godziny ze strony B. No a DVD-18 to analogicznie sklejone ze soba plytki
DVD-9. Jasne ?

pozdrowienia
Jacek