Re: dziwna sprawa

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Sat 04 Jul 1998 - 22:10:54 MET DST

On Fri, 03 Jul 1998 12:05:07 GMT, "Andrzej D" <and_at_bellatrix.com.pl>
wrote:

>Tak tym ktorzy powaznie podeszli do sprawy, jak i tym dla ktorych byla ona
>zabawna odpowiadam, ze jeden z kolegow ktory napisal do mnie bezposrednio na
>priva trafil w dziesiatke!
>Jako ze dzwieki z komputera dobiegaly nieregularnie co kilka dni, gdy sie
>pojawily po raz kolejny szybko sprawdzilem okolice.
>Zgodnie z jego sugestia okazalo sie, ze spowodowane byly one przez CB-Radio
>z karetki pogotowia ktora co kilka dni przyjezdzala do sasiada mieszkajacego
>okolo 40 metrow ode mnie!
>Duchow jednak nie ma!

Ano nie ma, choc ta karetka wplyw miala zapewne posredni...
Po pierwsze nie CB a inne pasmo. Po drugie czytalna demodulacja
sygnalu FM waskopasmowego (taki emituje radiotelefon karetki) na
przypadkowych nieliniowosciach jest raczej malo prawdopodobne. Tak
wiec detekcji ulegal najprawdopodobniej jakis sygnal stacji
radiofonicznej a karetka z jej radiotelefonem byla tu swoistym
katalizatorem - silne ople EM z nadajnika karetki przesuwac moze
punkty pracy tranzystorow powodujac niekiedy wlasnie mozliwosc
demodulacji innych, slabszych sygnalow modulowanych AM - tak wiec poki
karetka nie przypakowala mocy w antene to modem na slabe sygnaly AM
byl odporny. Jak przypakowala - modem tracil owo odpornosc i zamienial
sie w radyjko - nic w sumie dziwnego, widac telefon okazal sie
odporniejszy.
A z historyjek pt."co moze grac?":
w czasach gdy maszt ktory byl najwyzszy nim stal sie najdluzszym
swiecil nowiutka farba jeden z moich kolegow wybral sie obejrzec owo
cudo techniki. Ze radyjko tranzystorowe zaczelo mu w poblizu masztu
(ale poza plotem) chrypiec, to zaczal skrecac glosnosc, skrecac, w
koncu wylaczyl czlkiem-gralo nadal. Wyjal baterie - tez nie pomoglo,
bez odlaczenia glosnika radio zamilknac nie chcialo.
A jak po raz pierwszy uruchamiali ten nadajnik to muzyczke bylo
slychac z... lancucha zwisajacego z dyszla przyczepy stojacej w
opblizu masztu.

Darek