Re: Softwarowe ch³odzenie procka.

Autor: Juliusz (juliusz_at_wyscigi.multi-ip.com.pl)
Data: Wed 01 Jul 1998 - 04:37:04 MET DST

Tygrysek wrote in message <01bda491$a34eb720$fe0788ac_at_jj>...
>Ja mam zainstalowanego Rain'a i temperatura procesora znacznie spad³a.
>Wywnioskowa³em to (drog± dedukcji :))) ) st±d, ¿e wcze¶niej mój
>przetaktowany procesor potrafi³ po 40 minutach rentendingu w 3D Studio
>Max'ie siê po prostu zresetowaæ. Teraz chodzi idealnie i jeszcze ani razu
>komp mi siê nie wy³±czy³.
>A co do Lamera - naj³atwiej jest powiedzieæ na kogo¶ lamer, w momencie
>kiedy samemu nie wie siê na jaki temat rozmawia ......

Tutaj zle trafiles. Ja zajmuje sie konstrulowaniem systemow
mikroprocesorowych i programowaniem a assemblerze.

Wyciolem to ze stronu Intela specjalnie dla ciebie:

"Power management at these levels involves putting the CPU into low-power
state during non-CPU intensive tasks (such as word processing), or into a
very low-power state when the computer is not in use ("sleep" mode.)
"

Czyli jednak Rendering w MAXie jest wyjatkowo pochlaniajacy moc obliczeniowa
i wylaczanie np. koprocesora, kawalka cache czy innych obwodow jest raczej
niewskazane. Zwalnia to jedynie prace co wiaze sie z utrata wydajnosci, a
tym samym obnizeniem temperatury. Jesli zdajesz sobie sprawe jak dziala
tranzystor polowy lub bipolarny to jestes swiadom, ze aby uzyskac szybkie
przelaczenie nalezy wysysac pojemnosc bramki mozliwie wysokim pradem aby nie
doprowadzic do lagodnego narastania zboczy. I wiesz pewnie, ze czym zbocze
ostrzejsze tym moc tracona jest mniejsza.

(Chetnie poslucham czemu - moze wyjasnicie kolego Tygrysek ?)

 Czyli jak obnizysz napiecie to popsujesz mozliwosci procesora i bedziesz
musial zejsc z czestotliwoscia taktowania, Czyli generalnie podnoszenie
napiecia powoduje poprawe jego pracy, ale do takiej granicy kiedy nie jest
za cieply. Czyli jednak lepiej pracowac przy nominalnych warunkach zasilania
i przyzwoicie odprowadzac cieplo radiatorem o mozliwie wielkiej powierzchni.

Wszelkie zabiegi polegajace na zatrzymywaniu pracy procesora kiedy i tak nie
ma on co robic sa dobre w laptopach gdzie chcesz baterie oszczedzac, ale nie
w kompach co maja zasilanie z sieci. Tak czy inaczej doprowadzi to do
zmniejszenia wydajnosci.

Zachecam jednak was Tygrysek do przetestowania innej formy oszczedzania
energii komputera. Wezcie ten programik z zalacznika do tego postu. Niestety
MAX nie bedzie dzialal.

Juliusz

begin 666 temp.bat
M0&5C:&\@;V9F#0IR96T_at_4&]M:6%R('1E;7!E<F%T=7)Y('!R;V-E<V]R82 M