Re: ile prądu używa pecet

Autor: Jarek Andrzejewski (jareka_at_dawid.com.pl)
Data: Thu 21 May 1998 - 20:29:49 MET DST

21 May 1998 12:54:27 GMT, "Zibi" <zpanek_at_obr.tarnow.pl> napisał(-a):

>Nawet nie wiedziałem że moja odpowieź wywoła tyle zamieszania. Jednostki
>można przecież przeliczać, co za różnica czy podam zużycie prądu w Wh czy
>watosekundach. Zużycie się nie zmienia, odbiornik pobiera tyle samo prądu
>ze źródła. Gdyby ktoś zapytał jakie natężenie prądu płynie w kablu
>zasilającym komputer odpowiedziałbym w amperach. Ważne jest ile się za ten
>prąd zapłaci, a płaci się za zużyte kWh.
Widzę, że podstaw elektrotechniki nigdy się nie uczyłeś :-)

Energia [Wh] = Moc [W] * Czas [h]

podane zużycie energii 20 do 30 Wh może równie dobrze oznaczać, że komputer
pobierający powiedzmy 1A z sieci 220W zużyje tyle przez 6 minut lub że inny komputer
pobierający 0,1A z tej samej sieci zużyje tyle przez godzinę.
Pytającemu chodziło o pobieraną moc, bo czas zna, a energię chce właśnie obliczyć.

Z matematycznego punktu widzenia: mamy stałą (energię, którą podałeś, czyli 20-30Wh)
i dwie niewiadome. Potrzebne jest drugie równanie, żeby móc to rozwiązać
jednoznacznie (lub nie móc rozwiązać w ogóle).

-
Jarek Andrzejewski
* nie odpowiadam na anonimowe listy prywatne *