Re: co to jest PCM?

Autor: Robert Jankowiak (rjank_at_helios.et.put.poznan.pl)
Data: Mon 18 May 1998 - 01:01:02 MET DST

PCM system kodowania dokładniej chodzi tu o kodowanie informacji w liniach
telekomunikacyjnych, i tak (jeśli chodzi o kodowanie mowy) dźwięk jest
zamieniany na postać analogową potem filtrowany filtrem antyaliasingowym o
częstotliwości granicznej ok. 4kHz (przez to masz taki cienkiu dźwięk w
telefonie po drugiej stronie masz dźwięk, którego najwyższa harmoniczna ma
częstotliwość 3400 kHz) i następnie próbkowany zgodnie z twierdzeniem Shannona z
częstotliwością 2x większą od częstotliwości najwyższej harmonicznej sygnału
czyli 8kHz. wysyłanych jest więc 8000 próbek w ciągu sekundy zakodowanych za
pomocą 8 bitów czyli masz transfer 64kb/s.
Ramka PCM składa się z 32 kanałów o długości 125mikrosekund czyli maksymalnie
mógłbyś przesłać za pomocą kabla telefonicznego 2Mb/s, ale niestety wykorzystuje
się 1 kanał a ISDN 2. Ilość wykorzystanych kanałów jak i długość ramki jest taka
sama dla przesyłania informacji przez modem