Re: dwie partycje czy jedna

Autor: Tomcio (tomcio_at_ds14.agh.edu.pl)
Data: Sun 17 May 1998 - 01:18:58 MET DST

> mam dysk 4 GB, z FAT32 i jedna partycie 4 GB, chodzi mi to powoli,
> Czy jak podzele dysk na 2 partycje po 2 GB z FAT32 to bedzie dysk chodził
> lepiej. szybciej ?

Czesc,

Po pierwsze, podziel dysk na dwie, albo lepiej
na trzy partycje z czysto praktycznych
powodow - po prostu jak cos Ci sie stanie na pierwszej,
zawsze mozesz dane/resztki_systemu wrzucic na druga
bez wiekszego problemu a pierwsza w skrajnym
wypadku sformatowac (kilka razy takie wlasnie rozwiazanie
zaoszczedzilo mi mnostwo czasu oraz danych).

Po drugie, pierwsza partycja zajmuje zewnetrzne cylindry
dysku, a zatem bedzie szybsza. U mnie (Quantum UDMA 3.2 GB)
srednio 20% szybsza jest wlasnie partycja nr. 1 - testy robione
przy zapisie i odczycie losowym dla roznych wielkosci plikow dla
dysku niecache'owanego (tzn. z pominieciem Vdrive'e czy jak kto woli
Smartdrive'a), bo tylko takie testy daja wiarygodne informacje na temat
rzeczywistych osiagow dysku.

Po trzecie, jezeli chodzi o wydajnosc, to obejrzyj sobie dokladnie ustawienia
w BIOS-ie oraz rzuc okiem na konfiguracje w W95 (Bus Muster i te sprawy...),
no i w "czystym" DOS-ie dopisz sobie Smartdrive'a w autoexecu, bo wtedy Winda
nie wie, ze ma cache'owac i trzeba jej to uswiadomic.

To w zasadzie tyle. Reszta nalezy do Ciebie.

Pozdrawiam,

Tomek Pl/oskon'