Re: Jaka drukarka?

Autor: Jerzy Slominski (jason_at_cc.uni.torun.pl)
Data: Tue 05 May 1998 - 09:46:09 MET DST

Jakub Chmielewski wrote:

> Witam!
>
> Mam Q:
>
> Jaka drukarke laserowa(!)/atrament. wybrac aby spelniala nastepujace
> kryteria:
>
> 1) ma byc stosunkowo niedroga (do ok.1600 zl)
> 2) ma byc bardzo tania w eksploatacji , (srednio ok. 500+ stron/miesiac)
> sugerowany
> "tryb ekonomiczny",
> 2a) musi miec "dluga zywotnosc" - im dluzej bez wymiany bebna lub innej
> drogiej czesci, naprawy itd. tym lepiej ;)
> 3) nie musi miec wysrubowanych parametrow (ok 600dpi, 4+stron/min),
> [...]
Poczytaj troche starych numerow prasy komputerowej z testami drukarek.
Czesto zamieszczone sa tam nie tylko ocena jakosci i czybkosci druku,
ale i cena materialow eksploatacyjnych. Oszacuj koszty "ciagnione" i
wybierz. Przy 500 str/miesiac moze oplacac sie laserowka, ktora wydruki
czarno-biale da szybciej, w lepszej jakosci i na ogol taniej.
Oczywiscie, jesli masz zamiar tak drukkowac przez nastepne 5 lat, to
wybierzesz inny model, niz przy przewidywanym okresie eksploatacji 2
lat. Generalnie laserowki wolniej starzeja sie moralnie, niz
atramentowki, do tekstu np. bardzo dobra bedzie LJ4L, ale DJ500 z tego
samego okresu wyda Ci sie zapewne nieco siermiezna i wolna (choc
widzialem takie w komisie po 320zl - przy malym obciazeniu - kto wie,
zwlaszcza, ze dosc latwo dostac tanszy atrament, lub wrecz mozna uzywac
dobrego atramentu do wiecznych pior - a propos, kto tego jeszcze
uzywa?). Moze tez uda Ci sie kupic przechodzona laserowke, byle tylko
znanej marki, bo inaczej moze byc klopot z driverami i materialami
eksploatacyjnymi. Wbrew temu, co niektorzy pisza oceniam OKIpage 4w nie
tak najgorzej. Jesli komus wystarczy drukarka GDI-only to przy niezbyt
duzej ilosci wydrukow sprawuje sie niezle, jakosc jest co najmniej
zadowalajaca, aczkolwiek potwierdzam problemy z bebnem (w 2 na 3
obserwowane oryginalny beben nie pozyl dlugo). Tym niemniej cena bebna
nie stanowi nawet 40% ceny drukarki i prosilbym dyskutantow, by najpierw
sprawdzili fakty, a nie robili czytelnikom wode z mozgu. Wydaje sie, ze
do duzej ilosci wydrukow dobrym wyborem byla by Kyocera FS-600, b. tania
w eksploatacji i dajaca dobre jakosciowo wydruki. Jak z jej trwaloscia,
nie wiadomo, bo dopiero weszla na rynek. Ma mnostwo emulacji, pamiec
rozszerzalna za pomoca standardowego SIMM-a itp, wiecej informacji na
www.kyocera.com. Ja _osobiscie_ wybralbym wlasnie Kyocere, albo
przechodzonego LJ w dobrym stanie. Z atramentowek chyba jednak DeskJeta
serii 800 (wydruki tekstu jakosciowo b. zblizone do lasera i to na
_zwyklym_ papierze ksero), choc zakracza mnie na pewno fani Epsona.
Co do atramentowek w ogole, to wiekszosc wiekszych firm ma
probne/testowe wydruki. Wez lupe zegarmistrzoska i porownaj, tylko
doprowadzi do rychlej ruiny. Zwroc uwage na ostros konturu i nasycenie
czerni dla tekstu oraz jasne poltony dla foto (tam latwo ocenisz jakosc
kropli atramentu - czy jest mala, czy rozlewa itp)