Re: Moc pobierana przez komputer

Autor: Dariusz Dorochowicz (vemco_at_fs-samba.com.pl)
Data: Mon 27 Apr 1998 - 18:09:59 MET DST

Harry <misiektt_at_friko.onet.pl> napisał(a) w artykule
<6hjgk8$bem$2_at_helios.man.lublin.pl>...
: >>>>>Czy ktos moglby mi obrazowo powiedziec ile mocy potrzebuje
pecet (np.
: >>Moze ktos zna troche dokladniejsze dane? Kiedys napatoczyl mi sie
: >>jakis program (byc moze to bylo cos z serii WinCheckit???), ktory
: >A nie możesz zmierzyć?
: Zmierzyc mozna: wylacz wszystkie odbiorniki w domu i daj cos
komputerkowi
: do roboty na np. 24 h. Zapisz stan licznika przed i po, podziel
przez 24 i
: juz. :-)
: A tak serio to kiedys mierzylem pobor pradu przez caly komp (z
monitorem).
: Wyniki byly ciekawe, bo po przemnozeniu przez napiecie dalo mi to
mniej niz
: 100 W. Jednak mina mi zrzedla, gdy (na tej grupie zreszta)
uslyszalem, ze
: takie pomiary to se moge o kant d... potluc :-(((
: Stad tez ten kretynski pomysl z licznikiem energii... :-)
: Mam jeszcze glupszy pomysl jak zmierzyc wartosc pradu pobieranego
przez
: komp., ale szkoda czasu...

Prad to sobie mozna mierzyc, jak jest sinusoidalny. To samo mozna
powiedziec o poborze mocy. Moze mierniki z przetwornikiem True RMS
dadza jakiekolwiek rozsadne wartosci. W takiej sytuacji nalezaloby
sie chyba zastanowic, po co komu wiedziec, jaki pobor mocy ma
komputer. Np do UPS-a trzeba znac maksymalny pobor mocy, do licznika
za prad raczej sredni itp. Ja przyjmuje troche ponad 100W na komputer
z monitorem mono i 150 z monitorem kolorowym. Jeszcze sie nie
zdarzylo, zeby to bylo za duzo. Jesli chodzi o dyski, to aktualnie
produkowane biora po cos kolo 5W. Ale zeby bylo smieszniej, to
ciekawe, ile bierze sam zasilacz? Jak sie wylaczy wentylator w
zasilaczu, to sie calkiem fajnie grzeje.
Lepsze UPS-y maja wskaznik poboru mocy. Daje to jakies pojecie o
poborze mocy. A co do pomyslu z licznikiem, to moze byc calkiem
rozsadne (przynajmniej do rozliczenia za prad).
Z UPS-ami sa czasami instrukcje, w ktorych producent podaje, ile taki
a taki komputer bierze, ale sa to dane z reguly dotyczace bardzo
starych komputerow, i to na dodatek zawyzone. Chyba po to, zeby
kupowac wieksze zasilacze.

DD