Re: Strzezcie sie piraci bo urzadzenie juz dziala

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Fri 24 Apr 1998 - 02:05:54 MET DST

Dariusz <gemnet_at_polbox.com> writes:

> Jezeli taki komputer rzeczywiscie promieniuje fale elektromagnetyczne na
> taka odleglosc to oznacza, ze producent sprzedal wam towar
> nieodpowiadajacy homologacji FCC (Federal Communication Commission USA),
> ktora to wlasnie komisja certyfikuje sprzet , ktory m.in. moze generowac
> pole elektromagnetyczne ( sprawdz na swoim sprzecie czy masz FCC: numer)

Akurat nas w Polsce FCC niespecjalnie interesuje. Ale niewazne.
Monitory rzeczywiscie emituja, i jest to calkowicie zgodne z normami,
a takze ta emisja jest mozliwa do podsluchania. Tzn. kolorowego obrazu
w biurze, gdzie stoi 10 komputerow, a Ty jestes 100m od niego, to nie
uzyskasz, ale jesli jest 1 maszynka w domku jednorodzinnym, a Ty masz
lokum po drugiej stronie ulicy, to monochromatyczny, czytelny obraz
uzyskasz spokojnie. I wcale nie trzeba sie tu specjalnie zastanawiac
nad powodem - komputer to po prostu nadajnik nadajacy na czestotliwosci
kilkudziesieciu MHz, i mozna to odebrac zupelnie amatorskim sprzetem.

Moc uzywana w telefonach przenosnych jest porownywalna (byc moze wieksza),
i jakos tez to dziala.

> Znajomy mi powiedzial , ze moze zamowic w firmie zagranicznej urzadzenie
> , ktore nie dosc, ze bedzie wykrywalo, ze uzywasz konkretnego
> oprogramowania, ale jeszcze
> wykryje dokladnie to co robisz w danej chwili , np. z jakiej uslugi
> Internetu korzystasz z kim sie laczysz, jaki list piszesz .

Ale tylko metoda zdjecia ekranu. Podsluchanie transmisji w innych miejscach
komputera na wieksza (np. metr) odleglosc nie wchodzi w rachube - glownie
ze wzgledu na niesprzyjajaca czestotliwosc, lub znoszace/zaklocajace sie
sygnaly.

W zasadzie, gdyby np. pisac kolorem zielonym na niebieskim tle, to mogloby
byc to problemem przy takim podsluchu, bo sygnaly moglyby sie ladnie
znosic (najlepiej jeszcze z losowa skladowa czerwona o malej wartosci,
a jeszcze lepiej nie z losowa, ale z zupelnie niewinnym ekranem - ale
takim, by nie przeszkadzalo to w pracy).

Oczywiscie podsluchac mozna takze linie telefoniczna.

--
Krzysztof Halasa