Re: Co moglo sie posypac?

Autor: Zbigniew Klos (zklos_at_lucent.com)
Data: Thu 23 Apr 1998 - 09:46:45 MET DST

M L wrote:

> Witam
> Tego zlego dnia, przedwczoraj, wlaczylem komputer i zdziwienie:
> komputer stoi na polowie tabelki (informacje o sprzecie). Reset
> twardy..., ale bylo tak samo. Pomyslalem cos nie dotyka, wszystko
> docisnolem, ale tez bylo ideitycznie. Mam Intela 166MMX
> (plastikowy, zabezpieczony), zakrecony plyta (83MHz), czyli 207.5.
> Moze to polecialo? Zmieniam na 66x2.5 -chodzi, na 75x2.5 -chodzi,
> na 83x2.5 -stoi tak samo (pol tabelki). Dziwna rzecza, gdy pierwszy
> raz poszlo (66x2.5), napisalo ze bios jest zresetowany (wszystko
> [...]

Spotkalem sie dawno temu z podobnym przypadkiem - kumpel zapuszczal 486SX25 na
40MHz. Chodzilo pol roku. A potem zaczely sie jaja. Wszystko wrocilo do normy
jak przestawil na 33MHz.

Generalnie przetaktowywanie (szczegolnie jesli laczy sie je z podnoszeniem
napiec zasilajacych - zgroza !) bardzo ogranicza trwalosc procesora. WW. objawy
sa pierwszym sygnalem negatywnych zmian zachodzacych w strukturze procesora.

Przetaktowany procesor bedzie dzialal, ale wierzcie mi, krocej niz nie
przetaktowany. W warunkach nominalnych czas pracy wynosi na pewno kiklanascie
albo i kilkadziesiat lat (nie wiem czy ktos to przewiduje w czasie projektowania
- mysle, ze tak i jest to dlugi okres). Ale zapuszczajac 166 na 200 i byc moze
podnoszac zasilanie z 2.8 na np. 3.2V mozemy latwo skrocic ten czas do np.
roku...
I nie sa to moje wymysly. Mialem na studiach wyklad z trwalosci przyrzadow
polprzewodnikowych. Wzrost temperatury struktury o 6 st. C powoduje skrocenie
jej zywotnosci o polowe...

Radzil bym szybko powrocic do 166MHz...

Regds,

Zbyszek Klos

| ZBIGNIEW KLOS             |  Lucent Technologies Poland S.A. |
| Feature Test group        |  Grudziadzka 9/13                |
| e-mail: zklos_at_lucent.com  |  85-130 Bydgoszcz                |
| phone: +48 52 349 1423    |  POLAND                          |