Re: wywlaszczanie w intelach, : 16 bitowosc win95

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Wed 22 Apr 1998 - 18:20:06 MET DST

Grzegorz Szysz/lo wrote:

> w NT ? no niezupelnie. aplikacje 16bitowe, potrafia NTkowi niezle namieszac.

Podaj przykład, bo ja się jeszcze nie spotkałem z takim namieszaniem.

> co do emulacji win32 dla OS/2 . myslisz dlaczego microsoft wypuscil
> nowa specyfikacje win32s v1.30 ? przed wypuszczeniem os/2 , dosyc
> dlugo trzymala sie specyfikacja win32s v1.25 . w v1.30 zostaly
> dostarczone mechanizmy, ktore jest ciezko prawidlowo zaimplementowac,
> w systemach wymagajacych pelnej ochrony pamieci. stad klopot.

Jakie mechanizmy? W końcu Win32s jest podzbiorem funkcji Win32,
który jest przeznaczony do funkcjonowania w środowisku chronionym
i rozproszonym na wiele maszyn wirtualnych. IMHO trudniej jest
zaimplementować w całości Win32 w systemie nie zapewniającym
wielozadaniowości i ochrony, jakim jest Win3.x (co zresztą się
i tak nie udało).

> ze tak powiem blah ............ pamiec wspolna powinna byc przydzielana
> na rzyczenie, i udostepniana przez desktyptory. a nie tak jak opisales.
> ale coz, jest jak jest.

Mechanizmy pamięci wirtualnej wprowadzone od 386 przewyższają znacznie
deskryptory wprowadzone już w 286 (a może i 186?). Nie widzę powodu
dla którego trzebaby się ich trzymać - znacznie łatwiej jest przyznać
procesom fragment pamięci read-only zawierający odwołania do funkcji
systemowych.

> to ci powiem ciekawostke. mam w os/2 uruchomione jakies aplikacje,
> ktore cos tam sobie rysuja. a w oknach tekstowych wypisuja.
> i teraz ciekawostka. zawieszeniu ulega kolejka komunikatow, bo jedna
> z aplikacji przestala je odbierac. operator komputera nie moze nic
> zrobic, do czasu przeterminowania (czas sie ustawia, standardowo 15sek).

Wątek odwieszający - o tym już pisałem. Nie jest to genialny
wynalazek, ale przynajmniej system nie pada tak jak Warp...

> mimo to, widac ze pozostale aplikacje nadal sobie cos rysuja.

Pewnie nie korzystają wcale z kolejki, tylko po prostu stworzyły
osobny wątek, pobrały kontekst okna i po nim rysują. Do zrobienia
nawet w aplikacji Win32 po sztucznym zatkaniu jej kolejki komunikatów.

> wg. mnie w os/2 zrobili blad, tak organizujac kolejke komunikatow.
> co do windowsa, clakowicie asynchroniczna kolejka jest tu koniecznoscia.
> gdyby nie byla asynchroniczna, to mialbys co chwila zablokowany
> komputer.

Niekoniecznie. Wątki nie muszą wcale korzystać z kolejki. Sytuacja
byłaby bardzo podobna do tej, jaka jest w OS/2.

> z wielu aplikacji naraz korzystasz ? dysk ci mocno swapuje ? jesli
> nie, to dolozenie ramu nic nie da. dotyczy to kazdego systemu. trzeba
> spojrzec na wielkosc swapfile jesli jest dynamiczny, lub zajetosc
> statycznego swapfile jesli jest statyczny (w linux zajetosc partycji swap).

Z wielu naraz. Swapuje mi zazwyczaj nieznacznie (w tej chwili
zajętość swapa 36MB na 150MB), ale czasami dochodzę do swapowania
100MB (np. w czasie obrabiania Wordem dokumentu 90MB) i wtedy
większa pamięć przydałaby się zdecydowanie :)

> co do X, chodzi o cos zupelnie innego. X server robi cala komunikacje
> poprzez protokoly TCP/IP , GUI windows, robi to przez swoje API.
> z tego powodu, X dziala niewiele wolniej od windowsowego GUI,
> za to porownywalnie do siebie, niewiele spowalnia jesli aplikacja
> przekazuje swoje wyniki do X servera poprzez siec. cos za cos.

OK, ale z mojego punktu widzenia "end-user" ważna jest wydajność
systemu, a nie mechanizmy za tym stojące - oczywiście do momentu,
kiedy te mechanizmy nie są jeszcze chore jak w w95.

> jesli chcesz porownywac wydajnosc grafiki, to duuuuzo zalezy w jaki
> sposob skonfigurujesz X server, oraz jaki X server zastosujesz.
> prawdopodobnie bedzie to Xfree86 . jest on dosyc uniwersalny,
> ale przez to nieco wolniejszy. komercyjny Metro X czesto dziala
> szybciej, nawet o 25 do 100% w porownaniu z Xfree. to zalezy od
> karty sieciowej. w niektorych przypadkach metroX jest wolniejsze,
> ale to rzadkosc.

Jeśli Linux ma być w normalnej obsłudze odpowiednio szybki dopiero
po instalacji komercyjnego softu, to czy nie taniej w końcu postawić
NT? :)

BTW postawiłem już tego Linuxa i nawet całkiem całkiem system,
tylko ta wydajność GUI dość nieciekawa (aplikacje uruchamiają się
jakby z opóźnieniem, a grafika dość niemrawa). Za to w samej
konsoli robi wrażenie.

Pozdrowienia,
| Radosław Sokół | mailto:rsokol_at_iname.com |
| | http://friko.onet.pl/ka/lizard/ |
| | What do you want to fix today? |
\. WinNT FAQ: http://friko.onet.pl/ka/lizard/ntfaq/ ./