Re: SB64 kiepski poziom nagrania z mikro

Autor: Michal Kochanowicz (komichal_at_polbox.com)
Data: Mon 20 Apr 1998 - 17:35:42 MET DST

Cześć

Wiesław potwierdził właśnie, że udało mi się rozwiązać jego problem (mam ten
sam), więc pozwólcie że aby sprowadzić was na właściwą ścieżkę ;-) przytoczę
fragment (większość) listu, który do niego wysłałem:

***

Mam SB64 Value i ten sam problem. Próbowałem pisać na grupę ale dostawałem
odpowiedzi w stylu "zgłośnij w mikserze", więc się wściekłem i przestałem.
Próbowałem też pisać do pomocy technicznej Creative Labs, ale mnie olali.
Moim zdaniem przyczyną tego zjawiska jest błąd w sterownikach miksera SB64
dla windows (SB16 i SB32 korzystają chyba z tych samych). Z jakiejś
przyczyny nawet przy maksymalnym ustawieniu czułości mikrofonu w programie
miksera, mikser na karcie nadal nie jest ustawiony na max. Nie potrafię tego
zmienić - to wymagałoby dostępu do źródeł sterowników albo użycia innych.
Można natomiast ten problem obejść. Metoda jest trochę dziwna, ale
skuteczna. Otóż na płytce z SB64 dostarczane jest także dosowe
oprogramowanie dla karty, w tym program MIXERSET.EXE, który jest dosową
wersją miksera. Jeśli uruchomisz go z windowsów (_nie_ może być równocześnie
uruchomiony mixer windowsowy!) to bez problemu zwiększysz czułość mikrofonu.
Ja w ten sposób uzyskuję nawet 10x większy (!!!) poziom sygnału. Możesz
teraz już zakończyć mikser dosowy. Mikrofon pozostanie w takim stanie dopóki
nie spróbujesz zmieniać jego ustawień w mikserze windowsowym (pozostałe
ustawienia możesz zmieniać). Zdaję sobie sprawę że jest to rozwiązanie
bardzo niewygodne, ale przy ignorowaniu problemu przez Creative Labs chyba
jedyne. Pozostaje zaglądać na ich stronę w nadziei, że w końcu wypuszczą
poprawione sterowniki.
PS. Taki efekt jak dosowym mixerset'em możesz uzyskać każdą aplikacją
(głównie dosową) która programuje mikser Sound Blastera bezpośrednio, bez
użycia sterowników - ja np. używałem do tego miksera wbudowanego w VPlay -
odtwarzacz do plików *.mod.

*** koniec cytatu ***

Z moich informacji wynika, że problem jest powszechny, jednak niewiele osób
go odczuwa (dla wielu osób karta dźwiękowa służy głównie do gier), a poza
tym, jeśli nie ma się porównania, można uznać że po prostu mikrofon jest
mało czuły (ja tak właśnie początkowo uczyniłem uczyniłem).

Pozdrawiam

Michał Kochanowicz
komichal_at_friko2.onet.pl
komichal_at_polbox.com