Plan mordowania nauki - list prof. A. K. Wroblewskiego

Autor: Wojtek Krolik (KROLIK_at_mol.uj.edu.pl)
Data: Mon 20 Apr 1998 - 19:46:14 MET DST

No comments :((((

------- Forwarded Message Follows -------
    by cocos.fuw.edu.pl (8.8.8/8.8.8) with SMTP id LAA13124
    for <SOLIDAR_at_adm.uj.edu.pl>; Thu, 16 Apr 1998 11:01:25 +0200 (MET
 Przesylam list prof. Andrzeja K. Wroblewskiego,
czlonka KBN, poprzedniego Rektora Uniwersytetu Warszawskiego.

Szanowni Panstwo,

>Chce sie ze wszystkimi podzielic bardzo smutna wiadomoscia. Dzis na
posiedzeniu KBN profesor Wiszniewski, Przewodniczacy KBN, zaznajomil
wszystkich z tzw. sredniofalowa strategia rozwoju Polski przedstawiona na
posiedzeniu rzadu przez ministra finansow L. Balcerowicza.
>Strategia ta ma polegac na tym, ze jeszcze przez nastepne trzy lata
naklady na nauke maja pozostac na niezmiennym poziomie 0,47 % PKB. Podobnie
zamrozone maja zostac naklady na szkolnictwo wyzsze na poziomie 0,83 % PKB.
>Profesor Wiszniewski jest tym zamiarem przerazony, podobnie jak minister
edukacji, profesor Handke.
>Wczesniej byly sluchy, ze minister Balcerowicz chcial na 1999 rok dalszego
obnizenia procenta PKB na nauke (nawet do 0,4 %). Moze wiec nalezy sie
cieszyc, ze od tego zamiaru odstapil ?
>A powaznie: jest tragiczne dla Polski, ze przez kilka ostatnich lat na
stanowisku ministra finansow mamy samych slepcow, ludzi, ktorzy nie
rozumieja podstawowej prawdy, ze naklady na edukacje i badania naukowe to
najlepiej oplacalna INWESTYCJA. Za udowodnienie tej prawdy przez dane
liczbowe niedawno Solow dostal nagrode Nobla z ekonomii !
>Strategia Balcerowicza pozostaje w jaskrawej sprzecznosci z haslami
wyborczymi gloszonymi przez UW i AWS w kampanii wyborczej. Sam Balcerowicz
parokrotnie przekonywal sluchaczy, ze UW bedzie popierala rozwoj nauki i
edukacji, bo tylko to daje nam szanse odrobienia dystansu do krajow wysoko
rozwinietych. Te slowa brzmia teraz wyjatkowo falszywie w zestawieniu z
faktami.
>Obnizenie nakladow z 0,51% PKB w 1997 do 0,47% PKB w 1998 Balcerowicz
tlumaczyl tym, ze taki budzet zostal przygotowany przez poprzednia koalicje
i ze nie ma czasu na zmiany. Teraz wyraznie jednak polubil ten plan
zamordowania nauki w Polsce.
>Wiadomosc podana dzis na posiedzeniu KBN jest jak najbardziej oficjalna,
dlatego przekazuje ja wszystkim nie tylko dla informacji, ale takze z
prosba o szerokie jej rozpropagowanie, metoda forwardowania, wsrod
wszystkich majacych dostep do poczty elektronicznej. Mysle, ze powinnismy
znac zamiary rzadu w stosunku do naszej sfery.
>Przykro mi, ze jestem zwiastunem zlych wiesci.
>akw

        Wojtek Krolik
    mmkrolik_at_cyf-kr.edu.pl
     krolik_at_mol.uj.edu.pl