Re: Pentium MMX 200 -> 250HHz

Autor: Radosław Sokół (rsokol_at_iname.com)
Data: Wed 15 Apr 1998 - 18:03:19 MET DST

Krzychu wrote:

> zacytuje swoj poprzedni list:
> Chodzi o prosty fakt, ze producenci pamieci dopuszczeja dla FPM 66Mhz, dla
> EDO tez tyle, ale poniewaz EDO sa produkowane w wiekszosci z czasem dostepu
> 60ns wytrzymuja jakos te 75Mhz. Tylko SDRAM sa przeznaczone dla systemow do
> 100Mhz. (na razie tylko one sa dostepne w sprzedazy)
> A Tobie to sie tylko wydaje, ze system chodzi dobrze. Pamietaj, ze
> nadtaktowanie powoduje powstawanie bledow nie w kazdych obliczeniach.
> [...]

(1) Czy to Twoja twórczość czy masz jakąś literaturę, na której się
opierasz? Nie żebym kwestionował te wywody, ale nie jestem do końca
przekonany...

(2) Tylko niektóre pamięci SDRAM są przeznaczone do 100MHz
(teoretycznie te 10 ns i szybsze), ale z nich w rzeczywistości
tylko niewielka część naprawdę pracuje przy tej częstotliwości.

(3) Nie sądzę, żeby pamięci miały tak dużą pojemność elektryczną,
aby jej naładowanie było problemem przy dużych częstotliwościach.
A skoro nie, to większym problemem jest czas między kolejnymi
dostępami do komórek pamięci. A to można regulować za pomocą
BIOSa. Płyty ASUSa (jaką ma Adam Niedźwiadek i jaką mam ja)
przy ustawieniach Auto reagują na szynę 75MHz i 83MHz i odpowiednio
dobierają czasy dostępu. Testuję swój komputer (K6-166 ustawiony
na 2.5x83) przez 16 h dziennie pod WinNT (który jest _bardzo_ czuły
na błędy pamięci, prawie tak jak Linux) i przy ustawieniach Auto
nie pojawiają mi się _żadne_ błędy. Jeśli je podciągnę do bardzo
niebezpiecznego poziomu to owszem, ale jest różnica między
np. 5333/5333+Speculative a automatycznym 7333/6333.

> Krzysztof

Pozdrowienia,
| Radosław Sokół | mailto:rsokol_at_iname.com |
| | http://friko.onet.pl/ka/lizard/ |
| | What do you want to fix today? |
\. WinNT FAQ: http://friko.onet.pl/ka/lizard/ntfaq/ ./