Re: o/c temp chipy i crc

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Tue 14 Apr 1998 - 21:18:58 MET DST

"Krzychu" <krzyrem_at_kki.net.pl> writes:

> Chodzi o prosty fakt, ze producenci pamieci dopuszczeja dla FPM 66Mhz, dla
> EDO tez tyle, ale poniewaz EDO sa produkowane w wiekszosci z czasem dostepu
> 60ns wytrzymuja jakos te 75Mhz. Tylko SDRAM sa przeznaczone dla systemow do
> 100Mhz.

Nonsens. Producenci pamieci nie interesuja sie "iloscia megahercow"
pamieci FPM czy EDO. Te pamieci maja tak, ze istotny jest tylko czas
dostepu - w przypadku szybszego zegara nalezy zwiekszyc czas oczekiwania
i nie ma problemu. Nie widze zadnego powodu, dla ktorego bardzo wolne
pamieci nie moglyby pracowac w szybkiej plycie (chyba ze nie da sie
ustawic tylu wait statow).

Empirycznym potwierdzeniem tego jest fakt, ze pamieci FPM 70ns chodza
przy 83MHz bez problemu (choc zadne potwierdzenie nie jest tu potrzebne).

Napisz, ktory producent i gdzie podaje maksymalna szybkosc dostepu
do pamieci EDO i FPM (w zasadzie to nawet nie wiadomo, jak sie taki
parametr powinien nazywac). A moze robi to jakis sprzedawca?

W zasadzie podawanie jakiejkolwiek czestotliwosci ma sens tylko
w odniesieniu do pamieci synchronicznych. Chociaz i te mozna poczestowac
wait statem (glupio brzmi), ale straca wtedy mocniej na wydajnosci.

> A Tobie to sie tylko wydaje, ze system chodzi dobrze. Pamietaj, ze
> nadtaktowanie powoduje powstawanie bledow nie w kazdych obliczeniach.
> Procesor, czy nadtaktowana pamiec moga sie mylic w pewnych specyficznych
> sytuacjach.

Co ty nie napiszesz. Poza tym ja nie podkrecam RAMu (nie nadtaktowuje?).

> Zapewne zauwazyles, ze procesor pracujac np. w edytorze tekstow
> jest prawie zimny, podczas kiedy przy wlaczonym okienku DOS (nawet, kiedy
> nic tam nie jest uruchomione) grzeje sie bardzo.

Szczerze mowiac jakos tego nie zauwazylem - nie uzywam zadnego okienka
DOS. Procesor jest zwykle zimny (wlasnie przylozylem reke do radiatora,
komputer pracuje od kilku godzin), za wyjatkiem sytuacji, kiedy musi cos
np. ostro policzyc.

> I kiedy sytem sie wiesza
> nigdy nie jestes pewny, czy jest to spowodowane twoim "podrasowanym"
> sprzetem, czy tez bledem w oprogramowaniu.

Moj komputer na szczescie sie nie wiesza, wiec nie mam problemu z takimi
rzeczami...

> Ja np. przez pol roku nie mialem
> zwisu komputera na podrasowanym Pentium 120 do 133MHz dopoki nie zachcialo
> mi sie kopiowac w Win Exploratorze. Wtady wyszlo szydlo z worka. Dodam, ze
> uruchmialem zarowno Word, jak i gry itp.

... ale tak sobie mysle, ze gdybym odpalil na nim Win Exploratora (?),
to moglby sie powiesic. Na szczescie na dysku mojego komputera nie
ma czegos podobnego.

--
Krzysztof Halasa            Happy Easter!