Re: Problem z CD-Rom'em Toshiby x24

Autor: Jacek Fiok (jfiok_at_kki.net.pl)
Data: Sat 11 Apr 1998 - 00:03:55 MET DST

Dnia 10 Apr 1998 15:30:30 GMT, "Tałajczyk Piotr"
<piotr_ta_at_friko2.onet.pl> napisał:

[cut]
>ale takie seagate'y to można już dostać jedynie z drugiej ręki (chodzi mi o
>te nikompatybilne z TX-em). wszystkie nowe chodzą już jak trzeba. nawet
>zrezygnowano z nalepki TX-tested.
Nie bede sie sprzeczal, bo pewnie masz racje :)

>co do padów to jest to różnie. z tego co się czyta na grupie to ludzie mają
>częściej problemy właśnie z Caviarami niż Seagatem.
>to, że padły Ci dwa Seagate'y świadczy o Twoim dużym pechu.
I wlasnie dlatego napisalem, ze tego nie biore pod uwage w mojej
ostatecznej ocenie. Wiadomo, loteria.

>i nie rozumiem co znaczy, że seagate'y 1,7 działają jak twój dwuletni
>Caviar850? czy chodziło Ci o wydajność?
Tak.
Zauwazylem kiedys jeszcze jedna 'ciekawostke': dwa dyski Seagate o tym
samym oznaczeniu, poj. 850MB, jeden o 50% szybszy od drugiego. Ten
szybszy byl chyba jednym z pierwszych egzemplarzy swojej serii. Ja
rozumiem, ze na poczatku zwraca sie wiecej uwagi na jakosc, ale to juz
przesada!

>na dysku 3.2Gb mam 4MB/s i czas 14. wiem, że nie jest to żadna rewelacja, ale
>jeżeli weźmie się pod uwagę cenę jaką za niego dałem...
>za cenę 3.2_GB Segagare'a mogłem mieć 2.5GB Cariara, o szybszym transferze i
>czasie dostępu. wybrałem to pierwsze bo 700 MB nie leży na ulicy. przyda się
>chociażby na dodatkową partychę dla linuxa.
Co do tych roznic w cenie, to IMHO nie sa one teraz az tak duze, zeby
oszczedzac pare zlotych na wolniejszym dysku.

>na dysku 2.5GB Caviara, na płycie UDMA (choć to nie gra aż takiej roli) z
>procesorem silniejszym od mojego ma 5MB/s i czas dostępu szybszy o 3ms.
Silniejszy procesor nie ma zbyt wiele do szybkosci dysku.
UDMA - patrz thread Karpia, twierdzi on, ze rowniez niewiele.

Ze czas dostepu jest mniejszy na mniejszym dysku, chyba nie ma sie co
specjalnie dziwic, o ile wiem, porownujac dyski o roznych
pojemnosciach lepiej spojrzec na track-to-track seek.

I tak w sumie: 25% szybciej dla Caviara - to chyba nie tak źle?
'Dopłacone' 50zł szybko sie zwróci w czasie ladowania Quake'a :)

BTW: Jaki mozecie mi polecic program, ktory mi zmierzy szybkosc dysku
w PIO4 i UDMA/33? Czy moge sie wreszcie dowiedziec, ile zysku jest z
tego UDMA, jak juz sie je zainstaluje? 2%? 5%? 50%?

>jeżeli komuś aż tak bardzo zależy na szybkości to niech kupuje dyski IBM-a z
>serii DHEA, które to oferują rewelacyjne osiągi, ale także słono kosztują.
AFAIK juz wcale nie tak drogo. No i ta ostatnia seria, DTTA, wyglada
ladnie... szkoda, ze jeszcze nigdy nie widzialem dysku IBM w akcji...
a moze ktos z Was bylby tak mily i podeslal mi wyniki swojego IBM (z
zaznaczeniem, na jakiej konfiguracji i czym mierzone)?

>ile, 1-2 fps-y?
Owszem, wychodzily mi wyniki takiego rzedu. ip166nommx/VX byl o jakies
5% szybszy od ip166mmx/VXPro. Dodajemy do tego poprawke na roznice w
szybkosci MMX-a i nie-MMX-a (2x L1 cache) i dostajemy roznice
szybkosci plyt rzedu 10-15%. Ten wynik jest z grubsza zgodny z tym, co
czytalem w Necie, mowili tam chyba o 14% roznicy, ale nie pamietam
juz, gdzie. Zreszta sprawdzalem to jeszcze normalnie, czyli ten sam
procesor w dwie plyty. Ponad 1.5fps roznicy przy szybkosci 166.

W kazdym razie - to juz nie jest tak malo!

Jezeli zalozysz, ze dzieki dobrej plycie mozesz uzyskac jakby jeden
'szczebelek' w procesorach (np. ip200mmx na szybkiej plycie = ip233mmx
na wolnej), to kupno porzadnej plyty moze sie chyba oplacic, prawda?
zwlaszcza, ze z marka plyty dostajesz lepsza stabilnosc i czesto rozne
'bajery' typu bezzworkowosc (mnie tam sie podoba, jak przychodzi koles
z Seagatem i musze zwalniac magistrale do 66, to szybciutko wchodze do
BIOS-u i juz :) ), pomiar temperatury itp.

Uff.... pozdrowienia i wesolych swiat!

Jacek Fiok, Warszawa
e-mail: jfiok_at_kki.net.pl, jfiok_at_vlo.waw.pdi.net
Poprawianie Win95 i inne formy rozrywki:
http://vlo.waw.pdi.net/~jfiok/