Re: Czy plyta pod IP moze nie miec cache L2?

Autor: Zbigniew Klos (zklos_at_lucent.com)
Data: Fri 10 Apr 1998 - 09:09:12 MET DST

Harry wrote:

> Czesc, to znowu ja.
> Problem polega na tym, ze w miejscu, gdzie
> na plycie (wg rys. w instrukcji) powinny sie
> znajdowac kostki z "256KB Secondary cache"
> sa... puste miejsca (nawet nie podstawki) :-(
> Plyta ta to zappa (75-120MHz; na jakis tam FX)
> Czy wiec dobrze kombinuje myslac, ze zeby
> moj komputerek (P75) poczul wiaterek :-)
> w zaglach wystarczy zmienic plyte na jakas
> nowsza, no i przede wszystkim z JAKIMKOLWIEK
> cachem na pokladzie?

Plyty Intel Zappa bez L2 cache sprzedawal swego czasu Optimus (he,he) - czy tam
kupowales ? - a ze bylo to w czasach duzej popularnosci pamieci EDO, to oni na
uzasadnienie tego mowili, ze wydajnosc pamieci EDO jest tak duza, ze pamiec
cache jest zbedna (ciekawe, ze nie doszli do wniosku, ze z cache wydajnosc
bylaby jeszcze wieksza). Wkrotce okazalo sie, ze plyta z EDO i bez cache to
szajs - wyprzedza ja byle plyta z cache i na zwyklych FP i zarzucili ten debilny
pomysl.

Wiem cos o tym bo w owym czasie mialem (nie)przyjemnosc byc na praktyce w
lodzkim Optimusie.
Traktowali mnie tam jak dzieciaczka, ktory pierwszy raz widzi komputer (a mialem
swoj juz od czasow 286 - a byly to czasy wymierania 486DX4-100) i mysleli, ze ja
mi beda wciskac ten kit to ja uwierze. Mysleli takze, ze np. nie wiem o co
chodzi jak klient zamawia Pentium 150 a oni mu wkladaja P-133. Widzialem takze
wiecej ciekawych rzeczy ale to cyba nie temat na ta grupe...

Wracajac do tematu, dokladajac brakujacy cache (jesli naprawde go nie ma - np.
moze byc wlutowany w plyte gdzies obok) na pewno wzrosnie wydajnosc kompa ale
nie oczekiwal bym super-rezultatow. Moze 10-15% wzrostu wydajnosci przy tym
procesorze (choc i to sporo).
Przy szybszych procesorach brak pamieci L2 jest znacznie bardziej widoczny.

Zbyszek Klos