Re: Ratunku!!! Zly BIOS

Autor: Klaudiusz Kulik (kulikk_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Fri 10 Apr 1998 - 00:15:45 MET DST

On Thu, 9 Apr 1998 20:47:49 +0200, "Bartłomiej Kosik (B.K.)"
<bartbk-xxx-rated_at_xxx-rated-box43.gnet.pl> wrote:

<...>
>Wiesz może jakie mają? Albo gdzie się można o tym dowiedzieć bo na stronach
>Shuttle (Spacewalker now) nic o tym nie ma, a nie chcę się przekonać że moja
>nie ma...

Bo szukasz w niewłaściwym miejscu. Poszukiwania należy zacząć od
programu do flaszowania. Po uruchomieniu tegoż programu i wczytaniu
pliku z biosem do pamięci, ale jeszcze przed samym procesem
programowania, pojawia się informacja o typie zastosowanej pamięci
flash i napięciu programowania. Jeśli jego oznaczenie cyfrowe kończy
się na 1, np. 28F001BX-T/12V, WINDBOND 29EE011/5V, to na 80% możesz
przyjąć, że kość posiada boot-block. Jeśli jednak oznaczenie kończy
się na zero, np. 28F010/12V, AMD 29F010/5V to należy założyć, że
boot-blocka nie ma. ( Nie jest to informacja pewna. Tak po prostu
zaobserwowałem i wiem, że są odstępstwa od tej zasady, np Atmel
29C010A mający możliwość pracy z lub bez bb )
Warto jednak pamiętać o kilku rzeczach:
1) Warto używać najnowszej wersji programu do flashowania, z powodów
dla których zwykle warto używać nowszego oprogramowania ;) Widziałem
na kilku płytach, że awdflash 5.35 wypisuje, czy chip ma boot-blocka.
Trudno powiedzieć czy taki jego urok, czy to kwestia płyty.
2) Pamiętać o tych 20%, które mogą nie mieć boot-blocka. W razie
wątpliwości, poszukać specyfikację flasha w necie. Jeśli nie ma bb to
znaczy, że jest to zwykły flash, który można ewentualnie zaprogramować
programatorem. Programowanie flasha z bb w trybie normalnym prowadzi
zwykle do jego trwałego uszkodzenia. Patrz p.4
3) Napięcie programowania. Choć awdflash wypisuje napięcie jakie jest
konieczne do zaprogramowania, to czasami zdarza się, że nieprawidłowo
rozpoznaje chipa. Wtedy patrz p.1 (hint: 28xxxx to 12V; 29xxxx, to 5
lub 3V)
4) Uszkodzenia flasha w trakcie programowania. Dość często się zdarza,
że w trakcie programowania następuje fizyczne uszkodzenie struktury
chipa. Kłopot jest zwłaszcza z kośćmi z bb w sytuacji, gdy program
nieprawidłowo rozpozna typ układu. Warto więc czasami oderwać naklejkę
na chipie i zobaczyć jakie jest oznaczenie układu, a następnie
porównać z tym, co wypisuje awdflash. Może się zdarzyć, że oznaczenia
różnią się np. producentem. Wtedy można programować. Jeśli jednak kość
ma oznaczenie np. SST 28EE010/5V, a program pisze np. 28F010/12V to
patrz p.1
5) a. Wszystkie oznaczenia dotyczą chipów 1Mbit, czyli zdecydowanej
większości.
    b. Przykładowe informacje o układach pochodzą z awdflash.exe.
    c. Wszystkie informacje pochodzą z własnego doświadczenia,
obserwacji i lektury data-sheetów.
    d. Nie ponoszę żadej odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia
spowodowane stosowaniem się do powyższych zasad. ;)
    e. RTFM ;)

Uff. To chyba wszystko. Mam nadzieję, że ktoś to przeczyta i skorzysta
z poradnika ;)

>sie

Oraz słychać piski biosa

Oczywiście.