Re: Jaki dysk 4,3GB

Autor: Piotr Sobczak (piotrs_at_tch.com.pl)
Data: Thu 02 Apr 1998 - 16:22:25 MET DST

Andrzej Lis napisal (-a) :

> : >-IBM DeskStar
> : Podobno jeszcze szybszy, ale dużo droższy od Quantum'a (860 zł)
>
> Slyszalem ze IBM 4.3 i 6.4 odmawiaja wspolpracy przy taktowaniu
> plyty na 83MHz. Wprawdzie moja plyta nie chodzi tak szybko, ale
> szkoda tracic mozliwosc latwej wymiany w przyszlosci.

Mylisz troche pojecia bo 83 MHz jest wymuszone i wiele elementow komputerow
moze przestac pracowac przy zbyt wysokich timingach. Nie ma to nic wspolnego
z plytami (a wlasciwie chipsetami) ktore beda obliczone na prace z
czestotliwosciami wyzszymi niz 66 MHz. Ja testuje teraz plyte i procka na
jednym z najnowszych chipsetow (nie napisze co bo nie moge) i mimo iz procek
taktowany jest szyna 100 MHz to pozostale elementy takie jak PCI, AGP, EIDE
pracuja na 1/3 tej czestotliwosci wiec nic zlego sie nie ma prawa dziac
zrowno z kartami jak i dyskami. Jedyne co trzeba miec to DIMMy SDRAM
pracujace na 100 MHz (8 lub mniej ns).

> IBM ma osiagi, ale moga byc one zasluga duzego keszu, mniej techniki.
> Nie ma testu dwutalerzowego Caviara, nie wiem jak IBM - ten ma chyba
> 3 talerze, to moze troche zmieniac.

Nowa seria IBMow UDMA ma na jednym talerzu 3.28 GB i mam dysk juz z tej serii,
ma 16.4 GB (dysk ma typowe wymiary; 3.5"/1"). Mam rowniez ich dysk 10 GB
UDMA o predkosci obr.7200; bije wszystko na glowe albo nawet na dwie.
Oba maja juz glowice GMR.
Nie zgadzam sie ze stwierdzeniem, ze osiagi IBMa to zasluga wiekszego cache
a nie techniki. Jesli chodzi o to ostatnie to IBM jest #1, wystarczy
spojrzec na elektronike tych dyskow (malutka plytka z dwoma-trzema scalakami
IBMa) lub na to jakie ich dyski maja glowice. Wiekszosc producentow dyskow
jest dopiero na poziomie przejscia z glowic cienkowarstwowych na MR a IBM
przeszedl juz z glowic MR na nowsze MRX a w tej chwili wprowadzaja pierwsze
dyski z najnowszymi glowicami GMR. IBM jest jedna z dwoch firm robicych
dyski o predkosci obrotowej 10k i z rekordowo niskim czasem dostepu 6.3 ms.

Piotrek