Re: Co to WRITE BACK...

Autor: Jacek Fiok (jfiok_at_kki.net.pl)
Data: Thu 02 Apr 1998 - 15:45:45 MET DST

Dnia Tue, 31 Mar 1998 02:18:09 +0200, Andrzej Karpinski
<karpio_at_fenix.xyz.lublin.pl> napisał:

>Takty zegara. Jesli na zewnetrznej magistrali masz 66MHz to znaczy, ze w
>ciagu kazdej sekundy takich taktow masz ~66 milionow. Czyli odstep
>pomiedzy dwoma kolejnymi wynosi ~1/66000000s.
>
>Opowiesc nt. przesylania w trybie burst oczywiscie dotyczy takze pamieci
>RAM, nie tylko cache. W przypadku SDRAM pierwsza paczka danych jest
>odczytywana po 5(6/7/8) taktach, zas kazda nastepna po 1. Czyli pierwsze 4
>bajty procesor dostanie po 5/66000000s, zas nastepne 12 w porcjach po 4
>bajty w rownych odstepach co 1/66000000s.

W porządku, zrozumiałem. A teraz mam nowe pytania, proszę o
cierpliwość...

1) skoro pamięć nadąża z podawaniem danych co 1 takt w drugiej,
trzeciej, czwartej porcji, to czemu na pierwszy odczyt potrzeba dużo
więcej czasu?
2) czy odczyt postaci a-b-c-d oznacza, że dane zawsze są pobierane po
16 bajtów?
3) te porcje pierwsza, druga.. czwarta pewnie powinny to być kolejne
komórki pamięci - może dlatego pierwszy odczyt trwa dłużej, bo mamy
coś na kształt "seek time", a potem już nie? czyli jeśli chcę się
odwołać do danych o ileś tam dalej, to potrzebne jest znowu 5?
4) czy piąta porcja (jeżeli jest kolejną komórką) jest 5 czy 1?
5) Z tego, co ostatnio przeczytałem, chipset VIA MVP3 potrafi zrobić
3-1-1-1. Czy do tego są potrzebne lepsze pamięci, niż do 5-1-1-1, tzn.
pytanie sprowadza się do: czy opóźnienie przy pierwszej porcji jest
"winą" płyty, czy pamięci? No bo tak zasadniczo, to w końcu na
normalnym SDRAMie jest 10ns napisane, czyli jak dla (100MHz * 1) ...
6) Te bajeczki z timingami dotyczą również starych RAM-ów typu FPM i
EDO, prawda? Dlaczego na tych kościach było napisane 70, 60ns? Wydaje
mi się, że gdziś widziałem post, w którym było napisane o 5-2-2-2 dla
EDO, a 2 takty 66MHZ to wychodzi mniej niż 60ns. No i jeszcze - czym
różnią się pamięci EDO od FPM? pewnie właśnie timingami? Tzn. płyta
wykrywa jakoś, czy to EDO, czy nie, i ustawia właściwy timing, tak?

Pozdrowienia,

Jacek Fiok, Warszawa
e-mail: jfiok_at_kki.net.pl, jfiok_at_vlo.waw.pdi.net
Poprawianie Win95 i inne formy rozrywki:
http://vlo.waw.pdi.net/~jfiok/