Re: Nadtaktowanie Pentium II...

Autor: Bartek Pietrzyk (chocim_at_ceti.com.pl)
Data: Tue 31 Mar 1998 - 23:38:01 MET DST

The Founder wrote in message <01bd5cc9$254e1ce0$LocalHost_at_HERA>...
>Moze kto sie sie orientuje, czy mozna spokojnie nadtaktowwywac procki
>Pentium II? Mam 233, ale jeszcze nie probowalem :) Slyszalem, ze sa jakos
>zabezpieczone przed tego typu precedensami w przeciwienstwie do swoich
>poprzednikow... Prosze o jakies informacje, z gory dzieki...
>--
Czesc!

Ja mam PII 333 MHz podkrecone na 375 MHz (5x75), wiec podkrecalem szyna a
nie mnoznikiem. Mnoznikiem (niezaleznie od tego, czy Deschutesy maja go
zablokowany, a podobno 333 nie chodza na 5.5x) nie moglem sprobowac, bo
plyta (Abit LX6) nie daje mozliwosci 5.5x (to znaczy daje w dokumentacji,
ale nie w rzeczywistosci). Na 375 chodzi stabilnie i szyyybko (no, za te
cene powinien...) Na 5x83 nie chcial startowac Windows (chociaz BIOS
raportowal wlasciwie - 416 MHz), ale to moze byc problem:
a) pamieci (chociaz to niezla kosc 128 MB SDRAM, ale kto wie)
b) dysku (Quantum 8.4 SE - powinien wlasciwie chodzic, ale 83 to sporo)
c) karty grafiki (STB na AGP - karty na AGP w ogole nie kochaja podkrecania,
choc na 75 jest stabilna)
d) kontrolera SCSI (Tekram - ale jego BIOS startowal dobrze, wykrywal
CD-ROM, czyli chyba OK)
e) moze cache w procesorze nie chce juz pewnie dzialac na 208 MHz?

Komunikaty bledow na 5x83 byly rozniaste, wiec malo mozna wywnioskowac. Raz
0E (sugeruje pamiec), raz problemy z FAT (dysk ???), czasem czarny ekran
(karta???). Ani razu nie wystartowalo na 416 mimo zachowawczych ustawien
BIOSu. Ale coz, ile mozna zadac? Na 375 stabilne z wszystkimi ustawieniami
pamieci bardzo agresywnymi.
Ale - P II 333 jest w technologii 0,25 wiec mniejsza pobierana/wydzielana
moc i mniej ciepla. Inne PII moga sie troche grzac (choc pewnie przy samej
szynie 66 -> 75 nie powinno byc problemu). Wszystkie nowsze P II maja
blokowane mnozniki, wiec pozostaje raczej tylko krecenie szyna na 75/83
(Abit oferuje tez niby 100 MHz, ale po pierwsze to nie jest 100, tylko
raczej 92-95, a po drugie po moich doswiadczeniach z 83 nie probowalem - na
pewno nie wystartowalo/ nie byloby stabilne, a poza tym nie chce w koncu
usmazyc procesora, a pracowac na nim).

Pozdrawiam,
Bartek Pietrzyk
chocim_at_ceti.com.pl