Re: CHIPSET VIA APOLLO -100 MHz

Autor: Andrzej Karpinski (karpio_at_fenix.xyz.lublin.pl)
Data: Sat 21 Mar 1998 - 20:53:22 MET

> Dokładnie to 100-tkę wytrzymuje spokojnie !tylko! K6 , Intel przy tej
> prędkości może się schować(najzwyczajniej siada!!!).Szyna płyty wytrzymuje
> taką prędkość gdyż płyta jest zaopatrzona w specjalne reduktory, które
> zmniejszają częstotliwość do 66Mhz, i odpowienio dla AGP.

Intel to niebawem w ogole zaprzestanie produkcji czegokolwiek pod Socket7.
I wcale mu sie nie dziwie jako ze ta technologia byla bardzo dobra przy
ukladach Pentium100, zas do obecnych potrzeb nie specjalnie dorasta. No
chyba ze ktos chce miec super-hiper procesor nie patrzac na to, ze reszta
jest jakby, hm..., troszke outdated. Czy zwrociliscie uwage, ze Socket7
przy 100MHz i procesorze 266MHz oznacza _tylko_ niecale 700MB/s do RAM
(zakladajac ze cache sie wyrobi, a sie nie wyrobi w cyklach 2-1-1-1 wiec
tak naprawde jest _istotnie_ wolniej) przy wykorzystaniu magistrali na
poziomie 96-98% podczas pracy _normalnych_ aplikacji? Przeciez latwo
widac, ze procesor czeka na dane i sie dusi, i nawet sztuczne powiekszanie
L1 cache i buforow zapisu do przedziwnie duzych rozmiarow niewiele tu
zmienia (wspolczynnik trafien rosnie bardzo nieliniowo - dwukrotne
zwiekszenie cache nie powoduje zwykle nawet 5% wzrostu wspolczynnika
trafien, a przy pamieci o tej predkosci kosztuje naprawde niemalo).
Architektura DIB i Socket8/Slot1 daje na "dzien dobry" przy magistrali 66
i procesorze 266MHz ponad 1.5GB/s i znacznie mniejszym stopniu
wykorzystania magistral. Wspolczesne komputery znow zaczely zatykac sie na
magistralach wlasnie, bo mocy procesora zdaje sie nie brakowac specjalnie,
i sztuczne zylowanie przestarzalej technologii to troche nie tedy droga.

karpio

PS. Ciekawe co wybierzecie jak niebawem staniecie przed dylematem: 100MHz
Socket7 czy PentiumII ze 100MHz FSB :)