Re: Nowe ksiazki, hm...

Autor: Jaroslaw Zielinski (jz_at_winter.info.pl)
Data: Thu 29 Jan 1998 - 08:24:23 MET

Pawel Wimmer wrote:

> Jesli sie nie myle, potraktowales malo elegancko profesora z UMK.
> Jeszcze jeden przyczynek do tezy, ze na wszelki wypadek warto byc zawsze
> uprzejmym :-)

Pawel, a co ty sadzisz o tej ksiazce (no, nie wiem czy to jest tak
naprawde ksiazka), ale przynajmniej o tym, co znajduje sie w Internecie,
na stronie
http://www.phys.uni.torun.pl/~duch/books-fsk/adr-fspk5.html

Bo ja przejrzalem dwa dokumenty tylko
http://www.phys.uni.torun.pl/~duch/books-fsk/adr-fspk5.html
http://www.phys.uni.torun.pl/~duch/books-fsk/adr-fspk10.html#Netlandia

i jestem srodze zawiedziony, bo lista poprawek i uzupelnien do nich
tylko przekraczalaby zapewne ich dlugosc. Najbardziej przerazajaca jest
chyba przypadkowosc przykladow i odnosnikow do adresow internetowych (a
takze same odnosniki - do strony producenta a nie programu na przyklad)
i brak jakiegokolwiek systematycznego podejscia do problemu.

A na koncu Pawel, taki kwiatek dla ciebie: "Corel, czesc WordPerfect
Corporation".

Aby nie byc goloslownym, probka:

"6.4 Programy do grafiki wektorowej
Adobe Illustrator, Aldus Freehand , Canvas for Windows
CorelDraw! : Corel Chart, Corel Photo-Paint, refleksy świetlny (ray
tracing), efekty fotorealistyczne - CorelDream 3D i
CorelMotion 3D; Corel WebDesigner
Draw Perfect , Harvard Graphics, Fractal Design Painter (Fractal Design
Corp.)
Micrografx ABC Graphics Suite: Picture Publisher, Micrografx Designer,
ABC Flowcharter, ABC Media Manager.
Van Gogh for Windows, polska firma Vadim
Biblioteka przestrzennych obiektów graficznych OpenGL
ChemWindows,edytor wzorów chemicznych "

Po kolei:
Ograniczmy sie do komputerow IBM PC.
1. Najbardziej popularnym programem grafiki wektorowej jest Corel Draw z
pakietu Corel Draw.
2. Inne znane i cenione programy to: Professional Draw, CorelXara
(dawniej Xara, codename Camelot), Micrografx Windows Draw, Canvas, nowy
Fractal Design Expression.
3. Niektore z tych programow sa dolaczone do pakietow graficznych: Corel
Draw (pakiet Corel Draw), Micrografx Designer (ABC Graphics Suite),
Macromedia Freehand (Freehand Graphics Studio), ale te pakiety juz
oczywiscie programami wektorowymi nie sa, jest to zabieg czysto
handlowy.
4. Nie mieszajmy klasycznych programow wektorowych z innymi klasami
wykorzystujacymi techniki wektorowe, jak Harverd Graphics (program
prezentacji graficznej) czy CorelDream 3D (program grafiki
trojwymiarowej).
5. Draw Perfect juz bardzo dawno zniknal ze sceny.
6. Freehand faktycznie kiedys byl Aldusa, ale jak Aldusa progrmay
przejal Adobe, to ten akurat dostal sie firme Macromedia (tej od
Directora).
7. Fractal Design Painter jest programem grafiki bitowej a nie
wektorowej, rewolucyjnym na tyle, by zapoczatkowac trend stosowania
symulacji tradycyjnych technik graficznych w grafice bitowej.
8. Dalej nie wiadomo, co to jest ta grafika wektorowa i czym rozni sie
od bitowej.
9. ChemWindows bym do tego nie mieszal.
10. OpenGL to tez inna bajka, moze przy ssytemach opracyjnych albo
programowaniu?

I jak obiecywalem dlugosc poprawek przekroczyla dlugosc poprawianego
tekstu, a jeszcze prawie nie ma uzupelnien.

Jaroslaw Zielinski

PS. Liczbe grup nieco zmiejszylem, na dalsza redukcje juz nie mam
pomyslu.