Re: Tseng ET 6000

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_friko.onet6.pl)
Data: Sat 24 Jan 1998 - 23:06:29 MET

Thu, 22 Jan 1998 17:50:59 +0100, kamilek_at_kki.net.pl (Kamil Oœmiański)
piszesz:

>Czesc.
>Widzialem ostatnio karte oparta na ET6k za 220 zl brt(2MB). Poradzcie,
>czy kupno jej duzo poprawi wydajnosc systemu - czyli czy warto ja
>kupic?. Jesli nie, to co innego w mniej wiecej tej granicy cenowej?
>Slyszalem tez o problemach pojawiajacych sie w Wordzie. Jak z tym na
>prawde jest?

Mam Tsenga z ET6000 2,25MB. Przyzwoita karta, ale nic nadzwyczajnego.
Przede wszystkim RAMDAC ma tylko 135MHz i nie mozna stosowac duzych
rozdzielczosci z ergonomiczna czestotliwoscia. Maksymalne, co osiaga
to 1024*768*75Hz 16bit.

Zdaje sie, ze Tseng wlasnie zniknal z rynku (wykupiony przez ATI?).
Nie nalezy sie spodziewac aktualizacji driverow, a starsze wersje maja
pewne klopoty, np te, ktore dostalem z karta wyswietlaly kursor w W95
na czarno.

>Mam 486DX2/80, 16MB i karte Cirrus Logic 5428 1MB Vesa Local Bus. Na
>plycie mam tez jednak gniazda PCI. Pracuje w W95, glownie Word, troche
>inne aplikacje z MS Office oraz drobne, amatorskie pierdolki w
>CorelDRAW7 i reszcie pakietu.

Jezeli masz na plycie 3.3V do procesora, to poszukaj CPU 133MHz chyba
AMD 5x86. CPU AMD mozesz puscic jako 3*40MHz lub 4*33MHz (wydajnosc
jest podobna) lub nawet 4*40MHz. Inny sensowna rozbudowa to dodanie
8-16MB pamieci. Wymiana karty chyba nie da takich korzysci. Jedna z
zalet Tsenga jest bardzo szybki transfer na PCI, nie wiem czy twoja
plyta potrafi to wykorzystac. Nie warto tez tej karty traktowac jako
inwestycje na przyszlosc.

>Widzialem tez ta sama karte za 320 zl z 4MB. Czy te dodatkowe 2 mega
>poprawia wydajnosc? Czy tylko maja odbicie w dostepnych
>rozdzielczosciach i ilosci kolorow?

Kolorow moze bedzie wiecej, ale rozdzielczosc ogranicza RAMDAC. Tseng
zdazyl jeszcze wypuscic wersje ET6100 z RAMDAC 170MHz. Tu moze byc
nieco lepiej z rozdzielczoscia.

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski

(usun cyfry z mojego adresu / remove digits from my address)