Re: Litości, proszę o odpowieć

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_friko.onet6.pl)
Data: Sat 17 Jan 1998 - 22:38:14 MET

Sun, 18 Jan 1998 01:06:07 +0100, "Torsten" <torsten_at_free.polbox.pl>
piszesz:

>Co mozecie powiedziec o procesorze IBM 200Mhz. Czy to lepsze 486, czy jest
>lepszy od intela 200. W testach wypada lepiej, ale wszystkie programy
>rozpoznają go jako 486. Co lepiej kupić IBM 200 , czy intela 166.

Dzisiaj chyba wypada dzien dobroci i pomocy bliznim - z reguly nie
pobieram listow, w ktorych tytul nie informuje o co chodzi :-)

IBM 200Mhz jest mi nie znany, ale podejrzewam ze ta nazwa obarczyles
procesor Cyrix 6x86 PR200 wyprodukowany przez IBM. Porownujesz go z
Intelem 166 przy czym w obu przypadkach nie wspominasz nic o
roszerzeniach MMX. Tak sie sklada, ze zarowno Cyrix jak i Pentium
istnieja w dwoch wersjach: Cyrix 6x86 PR200 i Cyrix 6x86MMX PR2 200
oraz Pentium P54 i Pentium MMX P55.

Wydaje sie, ze nie warto kupowac wersji bez MMX, sa starsze, nieco
wolniejsze i w przypadku Cyrixa bardziej klopotliwe (niekompatybilne).
Z kolei wersje MMX wymagaja podwojnego zasilania, czyli plyta glowna
musi miec dwa stabilizatory do CPU - to musisz sprawdzic w
dokumentacji. W podobnej cenie jak wymienione procesory MMX Intela i
Cyrixa jest jeszcze AMD K6 166MMX

Teraz krotki opis tych procesorow:

Cyrix 6x86L PR 200 - podwojne zasilanie, czestotliwosc rdzenia 150MHz,
szyny 75MHz, w aplikacjach biurowych osiaga szybkosc Pentium 200,
slaby zmienny przecinek, mozna sie spodziewac drobnych
niekompatybilnosci.

Cyrix 6x86 PR 200 (bez literki L) - dokumentacja na WWW Cyrixa nie
opisuje takiego, moglby to byc odpowiednik 6x86L zasilany jednym
napieciem albo po prostu szlif. Na pewno bardzo sie grzeje, pozostale
cechy jak wersja L. Istnieje wiele wersji procesora 6x86, jezeli nie
znasz dokladnych oznaczen, ryzykujesz ze kupisz stary z bledami (np.
taki w ktorym NT wylacza cache L2, bo dziala niepewnie)

Cyrix 6x86MMX PR2 200 - podwojne zasilanie, wystepuje w dwoch wersjach
150MHz (2 x 75) i 166MHz (2,5 x 66) powinno to byc opisane na
obudowie. W aplikacjach biurowych bardzo szybki, rzedu Pentium 2
200MHz, zmienny przecinek dosc slaby.

Pentium 166 - pojedyncze zasilanie, 166MHz (2,5 * 66), standard
odniesiena predkosci i kompatybilnosci.

Pentium 166MMX - podwojne zasilanie, 166MHz (2,5 * 66) standard
kompatybilnosci, nieco szybszy od P166 bo posiada wiekszy wbudowany
cache. Wedlug ogolnej opinii mozna go latwo podkrecic na wieksze
predkosci ale ostatnio Intel zablokowal w P166 mnozniki zegara wieksze
niz 2,5

AMD K6 166MMX - podwojne zasilanie, 166MHz (2,5 * 66), wysoka
kompatybilnosc, wydajnosc bliska P166MMX, moze nieco wieksza w
aplikacjach biurowych i slabsza w zmiennym przecinku. Pobiera duzo
pradu.

Co z tego wybrac, zalezy ile masz pieniedzy i jakie programy uzywasz.
Jezeli chcesz oszczedzac, to chyba najlepiej kupic P133 - P166, moze z
drugiej reki, bo chyba juz nie sa produkowane.

Jezeli decydujesz sie na MMX, to moja opinia jest taka: najlepszy
kompromis to AMD, Pentium dobry do pracy i gier a Cyrix do biura i W95
(Cyrixa MMX nie testowalem, moge sie mylic).

Osobiscie wybralem Pentium, bo do kompilatorow Borlanda byl szybszy
niz AMD i grzal sie zdecydowanie mniej.

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski

(usun cyfry z mojego adresu / remove digits from my address)