Re: Kasy fiskalne - pytania

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Mon 05 Jan 1998 - 15:43:49 MET

On Sun, 4 Jan 1998 11:35:46 +0100,
"=?iso-8859-2?Q?Micha=B3_Piotrkowicz?=" <moll47u_at_ic.com.pl> wrote:

>Jestem zmuszony (w zasadzie tata) do kupienia kasy fiskalnej do firmy.
>Czy ktoś z was może mi co na temat kas powiedzieć? Na jakich zasadach
>działają? wiem że są to proste pecety z oprogramowaniem najczęściej
>"M$" (przynajmniej w sklepach na kasach widzę naklejki tego @#@#$).
>Czy z takiej kasy fiskalnej można zrobić bakap na zipa? Proszę was o
>pomoc - bo w tym temacie jestem kompletnie zielony. A jakiej firmy
>najlepiej kupić kasę fiskalną i jakiej konfiguracji?
>Kasa będzie potrzebna do Warsztatu trudniącego się "obróbką
>mechaniczną"

Kasa fiskalna w postaci komputerowej to DOWOLNY system komputerowy z
modulem pamieci fiskalnej. Cala sztuczka polega na tym, zedostep do
pewnych funkcji musi byc chroniony fizycznie w sposob zdecydowanie
utrudniajacy ingerencje bez pozostawienia sladow. W przypadku prostych
kas jest to po prostu wydruk na dodatkowej tasmie i zapewnienie, ze do
oprpgramowania robiacego ten wydruk dostepu nie masz - wlasciwe
miejsca urzadzenia sa zaplombowane, a bez tych plomb kasa nie jest
fiskalna dla US. W bardziej rozbudowanym systemie komputerowym mozna
stosowac tzw. "pamiec fiskalna" - czyli pudelko z pamieciami
nieulotnymi (np. flashbios) urzadzone tak, ze mozna na nie tylko
zapisac i odczytac - skasowanie raz zapisanej pozycji wymaga dostepu
do wnetrza(zworka albo co) i jest chronione plomba. Po wypelnieniu
modulu pamieci dostarcza sie toto do US, oni sobie spisuja zawartosc,
zdejmujesz plomby, kasujesz i plombuja ci spowrotem - modul wraca do
uzycia jako czysty. Zabawka warta zachodu o ile ma sie jaka - taka
obsluge informatyczna firmy - dobre dla firm informatycznych (fachowcy
na miejscu), dobre dla duzych firm(postawi sie siec, najmie fachowcow
od komputerow a na piszpannach oszczedzi, ksiegowy jest od myslenia a
nie rachunkow). W przypadku malej firmy mechanicznej kupilbym
najprostsza kase sklepowa - US zadowoli, obsluga prosta jak drut,
kosztuje niewiele. A w ogole w przypadku warsztatu obrobki skrawaniem
poszedlbym na pelna obsluge papierowa - jak wszystkie transakcje sa
dokumentowane PELNA umowa z faktura to kasa fiskalna chyba
niepotrzebna (ale pelna ksiegowosc to i owszem).

Darek