Pytania o karty graficzne i nie tylko.

Autor: Rafal Altyn (rafaltyn_at_friko.onet.pl)
Data: Fri 19 Dec 1997 - 08:48:45 MET

Czesc.
Mam kilka pytan na ktore nie potrafie sobie w zadawalajacy sposob
odpowiedziec. Po pierwsze:
- Wszystkie proby przeprowadzilem uzywajac filmiku w formacie MPG
(320x200, 350 klatek) zajmujacym 4,5MB i programu SoftMpeg dolaczonego
do karty Matrox Mystique (2MB SGRAM),. Teraz przejde do sedna sprawy.
Mialem do tej pory karte graficzna Diamond Stealth 64 Video (2MB EDO).
Wczoraj wymienilem ja na Matrox Mystique i to co zauwazylem to ze
kiepsko radzi sobie z odtwazaniem MPEGow i plikow AVI. Na moim iP
166MMX,plyta TXPro, 32MB EDO ram widac jak czasem kilka razy na
sekunde odswierza obraz (klatki pjawiaja sie jedna za druga odwijajac
sie od gory ekranu). Ten problem mam przy Win95, np. w rozdzielczosci
800x600x16bit kiedy okno w ktorym odtwarzany jest MPEG rozciagniete
jest maksymalnie. Na starej karcie (co prawda odtwarzane bylo z pomoca
programu XingMPEG) wyswietlanie bylo na poziomie (ok 25kl/sec.)
Zainstalowalem nowe sterowniki (z www.matrox.com), ale nic to nie
pomoglo. DirectX 5.0Pl troche to poprawil (przed jego zainstalowaniem
bylo jeszcze gorzej). Dodatkowo przy odtwarzaniu MPEG lub AVI na calym
ektanie wyglada to paskudnie - jakby odtwarzane bylo w 16 lub 256
kolorach z ditheringiem (dotyczy to rownierz starej karty gfx), mimo
ze ekran otwarty jest w 800x600x16bit. Jak zmusic to wszystko do
dotwarzania ich na ekranie w wiekszej ikosci kolorow? Poza tym (ale to
tylko na Mystiku, bo na Diamond Stealth - mojej starej karcie wszystko
bylo ok.nawet w rozdzielczosci 800x600x32bit) po przelaczeniu
wyswietlania na pelen ekran i powrocie do okienka (zatrzymanie
odtwarzania) znikaja sobie miedzy innymi gadzety okienek (zamykania,
minimalizacji), wszystkie pola wyboru, a nawet napis "Windows95" po
kliknieciu na guzik "Start". Podobno zwiazane jest to z brakiem
pamieci graficznej na karcie. Jak temu zaradzic (zwlaszcza ze przy
poprzedniej karcie wszystko bylo ok. mimo tej samej ilosci pamieci)
Drugie pytanie:
- Ostatnio zmienilem rowniez plyte glowna i procesor. Wczesniej mialem
K5 100 i plyte na chipach VIA. Teraz iP166MMX i plyte Aristo TXPro.
Reszta nie byla zmieniana (karta graficzna, pamieci - 4kostki EDO po
8MB kazda i cala reszta). Po zmontowaniu tego wszystkiego,
sformatowaniu dysku, zainstalowaniu wszystkiego (tj. W95na nowo)
pojawily sie problemy. Np: grajac w Quake (ver. 0.91 shareware)
przerywa w dowolnym momencie gre, wychodzi do dosa lub okna dos pod
W95 (stara wersja nie OSR2) wypisujac komunikat typu:

Page fault at eip=00011959
eax=01e1b7bc ....itd.
Call frame tracebac EIPs: 0x00011959

Innym razem zamienia sie na:
Page fault at eip=00011952

Podejrzewalem, ze moze miec to zwiazek z bledami pamieci dlatego w
biosie zwolnilem je jak tylko bylo to mozliwe, wlaczalem i wylaczalem
DRAM Decoulped refresh (chyba dobrze napisalem ;) jednak nic to nie
pomoglo. Probowalem zaladowac tez orginalne ustawienia (AMI)Biosu, ale
jest to samo. Komputer chodzi teraz jako 2,5x66 = 166MHz i takie bledy
pojawiaja sie nadal. Rzadko bo rzadko, ale jednak i to pozornie bez
przyczyny. Nie wiem co jest grane i jak (i czym) sprawdzic czy to wina
uszkodzonej/wadliwej plyty glownej czy innych podzespolow.

I ostatnie pytanie:
- Jakim programem (i skad go sciagnac jesli jest w sieci) mozna
sprawdzic dobrze i wiarygodnie wydajnosc kart graficznych oraz jakim
prawidlowa prace innych podzespolow (ew. ich wydajnosc). W tej chwili
mam kilka m.in. DRHardware, InfoPro ale nie wiem na ile wyniki ich
testow sa wiarygodne. Pomocny bylby rowniez jakis program ktory
pomeczylby komputer by sprawdzic co w nim (kompie) moze nawalac i
zawieszac calosc (jakis tester pamieci?)

I to juz (a moze dopiero) koniec. Prosze Was o konkretne rady. Bede
wdzieczny za pomoc.
Rafal Altyn <rafaltyn_at_friko.onet.pl>