Re: Trwałość dysku twardego

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Wed 17 Dec 1997 - 11:12:30 MET

On Tue, 16 Dec 1997 22:17:31 +0100, "Mekeke Mbu"
<mekeke_at_friko2.onet.pl> wrote:

>Jest mały problem, a mianowicie co jest lepsze dla dysku twardego, przy
>krótkim
>używaniu komputera, tzn. czy lepiej żeby dysk chodził cały czas bez
>wyłączania,
>czy ustawiony na wyłączanie dysku ( ewentualnie jaki czas ), tzw. Power
>Saving.
>Wydaje mi się że częste uruchamianie dysku bardziej go niszczy, niż
>działenie
>bez przerwy. Prosiłbym o wyajśnienie.

Dokladnie! Opcja wylaczania dysku twardego powstala poczatkowo w
komputerach przenosnych - i tam jej miejsce, niech tam pozostanie.
Najpaskudniejsze rzeczy dzieja sie z dyskiem wlasnie przy rozruchu -
niestabilna poduszka powietrzna nad talerzem, czyli ryzyko kontaktu
glowicy z powierzchnia nosnika, grawitacyjnie wycisniety smar z
lozyska dysku - w trakcie pracy jest dynamicznie rozprowadzany - oras
stosunkowo duze przyspieszenia.
Z drugiej strony dysk w stanie gotowosci (czyli krecacy sie ale nie
machajacy glowicami) zuzywa tak malo mocy ze nie bardzo wiadomo co tu
przy zasilaniu sieciowym oszczedzac. Inna rzecz w notebooku, zasilanie
bateryjne to inna sprawa, ale tez nalezy dokladnie policzyc czy
energetucznie taniej dysk utrzymac w ruchu czy dokonywac jego rozruchu
co jakis czas (rozruch kosztuje sporo energii).
Osobiscie juz widzialem dysk zachodzony na smierc - stary matrox
majacy MTBF na poziomie 1550 tys. godzin odmowil wspolpracy po pieciu
latach nieprzerwanego w zasadzie krecenia (wylaczenia tylko z przyczyn
technicznych). I chodzilby pewnie do dzis gdyby nie kolejne wylaczenie
- dodatkowe gniazdo zasilajace bylo potrzebne i niestety musielismy
zastopowac system. Tak wiec wspolczesnie dyski majace MTBF na poziomie
300 tys godzin (powszechnego uzytku) nie wspominajac juz o porzadnych
dyskach SCSI z MTBF rzedu 800 tys. godzin predzej stano sie zabytkami
klasy zerowej niz zdaza zuzyc - a uszkodzenia losowe mozliwe sa w
kazdym momencie i niezaleznie od sposobu pracy. Zreszta producenci
poza MTBF podaja obecnie gwarantowana liczbe rosruchow - i wynosi ona
rzedu czterdziestu tysiecy. Liczac jeden rozruch dziennie - to na
wiecznosc starczy, ale liczac kilkadziesiat - na troche mniej.

Darek