Re: Siec komputerowa w domu

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Fri 12 Dec 1997 - 11:58:47 MET

On Fri, 12 Dec 1997 02:49:40 +0100, Lonely Software
<lonely_at_polbox.com> wrote:

>Heya !
>
> Niedlugo moj provider kablowki zamierza wprowadzic internet jako
>swoja usluge. W zwiazku z tym postanowilem w domu postawic sobie maly
>serverek. Zamierzam skonstruowac siec :). Na jednym komputerze, nzawijmy
>go "A" (nie wiem jaka konfiguracja wystarczy - 386?) postawic sobie
>Linuxa - to bedzie glowny serv. Natomiast na drugim kompie - "B" (moj
>wlasny, pentium 200 MMX) dalej dzialac pod winda95, z tym ze podlaczyc
>sie do "A" i przez niego wchodzic na irc, www, ftp itp.(hmm, jako
> [...]

Tak, prosty routing wydoli. Pamietaj tylko ze segment domowy ethernetu
musi byc fizycznie oddzielony od segmentu kablowki - czyli twoj router
powinien miec dwie karty. Zreszta w warunkach domowych w ukladzie
router - dwa hosty robocze taniej chyba wychodzi wsadzic kazdy z
hostow na osobnym segmencie obslugiwanym osobna karta w routerze niz
kupowac hub.
Oczywiscie na 386 Linuxa musisz odpowiednio oskubac - zostaw mu tylko
niezbedne funkcje (obsluga kart, routing, ew. firewall). Jesli nie
musisz - nie stawiaj na nim serwerow (postaw glebiej w sieci). Dobrze
byloby do tego miec pelniejsza wersje linuxa na hoscie zeby ciut
wygodniejsze narzedzia do administracji routerem jednak miec - po
pierwsze szkoda miejsca i mocy samego routera, po drugie - jak ma
robic za firewall to im mniej uslug tym mniej rzeczy do zlamania, a
niechodzacego Linuxa ci nikt nie zlamie!
Aha! Pokombinuj z komputerem bezkonsolowym - po sieci to nie wiem, ale
po serialu spokojnie mozesz hosta jako konsole podpiac do tej 386-ki.
Czyli router bez monitora, klawiatury i karty graficznej - taniej i
mniej gratow w domu. Czyli poza skretka/koncentrykiem laczysz jeszcze
komputery szeregowym kablem nyll-modem (konieczne tylko w momencie
kiedy potrzebujesz dostepu do konsoli routera). A za terminal to kazdy
terminal spod Windy czy Linuxa posluzyc moze.

Darek