Re: Pytanie o modemy

Autor: Slawomir Osiak (osiak_at_polbox.com)
Data: Tue 02 Dec 1997 - 11:13:39 MET

Tadeusz Drabarek <tadrbk_at_priv.onet.pl> napisał
> Gdzies od 6-ciu miesiecy mam modem ZOOM faxmodem V.34l, na pudelku
napisane
> bylo 28,800 bps Data oraz 14,400 bps Fax (...). Co z tego, skoro
najwyzsza
> predkosc jaka moge wymusic jest 115200(bitów na sek) czyli 14400 bps !
Wina
> nie lezy po stronie zlej jakosci kabli telefonicznych, bo W OGOLE nie ma
> mozliwosci ustawienia wiekszej szybkosci.

Wszystko jest w porządku. 28800 bps oznacza, że modem jest w stanie
przesyłać 28800 bitów (nie bajtów) na sekundę. W programach komunikacyjnych
ustawia się większą szybkość, gdyż praktycznie wszystkie stosowane dzisiaj
modemy stosują kompresję danych, coś na wzór kompresji wykonywanej przez
programy (takie jak PKZIP), ale jest to kompresja sprzętowa. Ponieważ
przyjmuje się, że maksymalny stopień kompresji modemu wynosi 4:1, to mając
modem 28,8, powinno się ustawić w programie 115200 bps - jest to szybkość
przesyłania danych między programem a modemem, a nie między dwoma modemami.
Z reguły jednak i tak uzyskuje się dużo mniejszą prędkość, gdyż stopień
kompresji jest zwykle dużo niższy (zależy to od typu przesyłanych danych),
a poza tym przy korzystaniu z Internetu występują przerwy spowodowane
przeładowaniem łączy, szczególnie przy korzystaniu z protokułu FTP, który
ma najniższy priorytet w sieci.

Pozdrawiam,
Sławomir Osiak
osiak_at_polbox.com