Nie warto kupowac Intela TX

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_friko.onet6.pl)
Data: Sun 30 Nov 1997 - 17:20:09 MET

Jak sie popatrzy na ceny plyt glownych do Socket 7, to te z chipsetem
TX sa zwykle najdrozsze. Czy to oferta dobrego producenta, czy plyty
klasy no name, za TX trzeba duzo placic. Tymczasem nie jest to
najlepszy chipset, posiada wady:
- slabe czasy dostepu dla EDO/FPM
- 3.3V na szynie IDE, ISA
- szyna PCI tylko synchroniczna
- brak linear burst do Cyrixa

i ma tez pewne ograniczenia:
- male bufory miedzy CPU-DRAM-PCI
- maksymalnie 512KB cache
- ograniczenie cachowalnej pamieci do 64MB
- oficjalnie specyfikacja tylko do 66MHz
- brak obslugi parzystosci, ECC
- brak mozliwosci wstawienia 2xCPU

Jedyna pozytywna dla mnie cecha, to dobre czasy dostepu dla SDRAM.

Oczywiscie kazdy wydaje swoje pieniadze jak chce, ale moim zdaniem nie
powinien kupowac TX ten kto:

- chce miec wydajna plyte glowna - ALI Aladdin 4+, SIS 5582
prawdopodobnie sa lepsze, plyty z 1MB cache (ALI, VIA VPX) czy 2MB
(VIA) tez beda wydajniejsze.

- chce miec duzo pamieci - lepiej wziac Intela HX, ALI, VIA

- chce miec dwa procesory - tu nie ma wyboru, tylko Intel HX

- poszukuje dobrej plyty do gier - tak jak z wydajnymi, lepiej SIS,
ALI

- chce miec drobiazgi typu USB, UDMA, ACPI, SDRAM, Burst Cache - to
standard, wszystkie nowe chipsety to maja, lepiej kupic tanszy

- chce miec kontrole ECC - trzeba wybrac Intel HX, ALI, VIA

- chce miec karte AGP (Voodoo 2?) - aktualnie tylko VIA VP3, pozniej
beda inne, trzeba czekac lub przejsc na P2 (a tam pol chipsetu TX na
plycie i nadal 3.3V)

-chce miec tania karte VGA UMA na plycie - trzeba SIS, tez Intel VX
ale to juz przestarzaly uklad

- chce miec CPU Cyrixa - lepiej chipsety uwzgledniajace linear burst,
ALI, SIS, zawsze kilka % szybciej

- chce podkrecac szyne CPU - lepiej chipset z asynchronicznym PCI i
specyfikacja na 83MHz - ALI, lub 75MHz - SIS, VIA

I teraz moje pytanie: do jakiego zastosowanie nie da sie znalesc
wydajniejszego i tanszego chipsetu niz TX? Oczywiscie Intel solidna
firma, nalepki Intel Inside itd, ale dlaczego placic wiecej a dostac
mniej? A jezeli Intel sie wycofuje z technologii Socket 7, to moze
powinien zrobic wyprzedaz?

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski

(usun cyfry z mojego adresu / remove digits from my address)